شاخص های انتخاب بلوک سبک بتنی مناسب

مقالات

در ساخت تمامی سازه های عمرانی، انتخاب اصولی و اقتصادی مصالح حائز اهمیت می باشد. مقاومت فشاری مصالح در برابر نیروهای قائم و افقی و استحکام آن در طول زمان از جمله مسائلی است که باید به آن دقت گردد. یکی از بهترین مصالح روز که جای خود را در بافت جدید ساختمان سازی باز کرده و جایگزین مصالح سنتی نظیر آجر شده است، بلوک سبک می باشد. این بلوک های سبک انواع مختلفی دارد (بلوک تیغه ای، بلوک سبک سیمانی و …) که یکی از آن ها بلوک سبک بتنی می باشد.

بلوک سبک

دلیل استفاده از انواع بلوک سبک در ساختمان سازی برای کاهش بار مرده سازه به اندازه ۳۰ درصد و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله می باشد. از دیگر علل استفاده از این ماده در اسکلت سازه، استحکام آن در طول زمان و سرعت اجرای پروژه است که همین امر باعث کاهش دستمزد کارگر و به تبع، کاهش هزینه های کل می گردد.

2

کاربرد بلوک سبک بتنی در ساخت و ساز

بلوک سبک بتنی، بسته به شکل و سایز، در انواع دیوار غیر باربر استفاده می شود. بلوک های تیغه ای که در ضخامت های ۱۰ سانت تولید میشوند برای دیوار های میانی ساختمان و بلوک در ضخامت ۱۲ سانت به بالا برای ساخت دیوار های پیرامونی اطراف سازه استفاده می گردد.

به دلیل نصب راحت، مصرف ملات کمتر و وزن پایین، از آن برای ساخت دیوار های غیر باربر، پر کردن فضای خالی بین تیرچه بلوک ها  استفاده می شود. از دیگر موارد مصرف آن ساخت دیوار های پیرامونی انواع سالن های تولیدی و صنعتی  می باشد.

بلوک سبک، سازگاری بالایی با انواع شرایط آب و هوایی داشته و در برابر سرما ، گرما ، آتش و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و تا سالیان طولانی، در برابر موریانه و انواع حشره ایمن و مستحکم می باشد.

ارزیابی بلوک سبک

به طور کلی برای خرید بهترین بلوک سبک، باید مقاومت فشاری آن در کنار وزن سبک آن بررسی گردد. که این امر محقق نمی شود مگر با خرید بلوک از مراکز مهندسی معتبر، که از مواد اولیه مرغوب و روش ساخت مدرن و مهندسی شده برای ساخت انواع بلوک استفاده می کنند.

به طور قرار دادی، بلوک سبک بلوکی است که چگالی آن کمتر از عدد ۱۷۰۰ باشد، و حجم سوراخ و فضای خالی آن نباید از نصف حجم بلوک بیشتر باشد. در غیر اینصورت این بلوک مقاومت فشاری لازم را نداشته و کارایی لازم در دیوار های غیرباربر را نخواهد داشت.

خرید بلوک سبک استاندارد شاید در ابتدا به نظر برسد که هزینه شما را افزایش دهد، اما این هزینه در برابر کاهش تلفات ناشی از زلزله و کاهش هزینه های ثانویه ناچیز می باشد. با خرید بلوک، هزینه دستمزد کارگران برای چیدمان بلوک ها و هزینه حمل به طبقات به ازای  هر متر مربع دیوار، کاهش می یابد. البته همواره به یاد داشته باشید که بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟ زیرا نمی توان از این بلوک ها در تمامی دیوارچینی ها استفاده کرد.

3

روش های تشخیص بلوک سبک مرغوب از نامرغوب

روش هایی عملی در تشخیص بلوک سبک مرغوب از نامرغوب وجود دارد، که به وسیله آن ها می توانید به راحتی بلوک با کیفیت را که اصولی ساخته شده باشد، تشخیص دهید. این روش ها، همانند روش هایی که در تفاوت های بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد گفته شد می باشد. در ادامه روش ها را توضیح خواهیم داد:

۱- ضخامت بلوک

ضخامت بلوک باید به قدری باشد که مقاومت لازم را نتیجه دهد. طبق استاندارد ۷۷۸۲ ویرایش سال ۱۳۹۹ حداقل ضخامت ۱۵ میلی متر پیش بینی شده است. نازک بودن آن ضمن کاهش مقاومت فشاری، سایر ویژگی های آن به خصوص میزان عایق حرارتی و صوتی را کاهش می دهد و در برابر کنده کاری های تاسیسات نیز به شدت سست و شکننده خواهد بود.

۲- یکپارچگی در ترکیب

اختلاط سیمان و سنگدانه و آب همچنین روش عمل آوری بتن باید به گونه ای باشد که لبه های بلوک، یکپارچگی لازم را داشته و به راحتی با لمس دست خرد و کنده نشود.

۳- استحکام

از دیگر روش های تشخیص استحکام بلوک سبک، رها کردن آن از ارتفاع یک و نیم متری است. در صورتی که استحکام قابل قبول را داشته باشد، با افتادن از این ارتفاع ترک نخورده و آسیب نخواهد دید.

۴- دانه بندی

دانه بندی بلوک سبک بایست درشت بوده و در صورتی که دانه بندی آن به قدری ریز باشد که زبری لازم را نداشته باشد، باید فهمید که سنگدانه کافی در آن به کار نرفته است و در برابر ویژگی مقاومت حرارتی بسیار ضعیف عمل خواهد کرد .

۵- رنگدانه

رنگ بلوک های مرغوب یکدست بوده و اگر نگهداری از بتن صحیح و اصولی نباشد، بخش هایی از آن خشک و پوک و بخش های دیگر منسجم و تیره خواهد شد.

روش های تولید بلوک سبک بتنی

روش ساخت بلوک سیمانی یا بلوک بتنی سبک به این شکل می باشد که از اختلاط سیمان و آب با شن ریزدانه و ماسه یا دیگر سنگدانه‌های مناسب و سپس با لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و عمل آوردن و مراقبت از آن ها در محیط مناسب ساخته می‌ شود.

ابعاد بلوک سبک بتنی

بلوک بتنی سبک عموما با ابعاد های ۶۰*۲۵*۱۰ ،۶۰*۲۵*۱۲.۵ ،۶۰*۲۵*۱۵ ،۶۰*۲۵*۲۰ ،۶۰*۲۵*۲۵، ۶۰*۲۵*۳۰ ساخته می شوند و به طور معمول ملاتی نازک برای بستر بلوک ها توسط ماله ی دندانه دار اجرا می شود لازم به ذکر است که می توان آن را با ملات ضخیم نیز کار کرد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که کارخانه های مختلف این بلوک ها را با ابعاد مختلف و با توجه به ابعاد قالب ها و خواست مشتریان تولید می شوند.

ویژگی های بلوک سبک بتنی

همانطور که قبلا و در مقالات دیگر اشاره کردیم، بلوک های سبک دارای مزایای زیادی هستند که در نتیجه آن، کاربرد فراوان از آن ها در ساختمان سازی می باشد. این بلوک های سبک انواع مختلفی دارد که در این مقاله به توضیح درباره نوع بتنی آن پرداخته ایم. در ادامه به ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد:

عایق صوتی:

ویژگی های سطح بلوک و خواص دانه های لیکا باعث جذب صوت می شود. بدین ترتیب این بلوک های بتنی را می توان عایق صورت دانست. این ویژگی باعث می شود تا برای استفاده در دیوارچینی های داخلی کاربرد فراوانی داشته باشد تا صدای فضاها داخلی به یکدیگر ورود نداشته باشند. با استفاده از بلوک سبک بتنی، الزامات مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان بر آورده خواهد شد.

مقاومت:

اگر بلوک های سبک بتنی طبق آخرین استاندارد های موجود تولید شوند، دارای مقاومت مطلوب در برابر بارهای وارده خواهند بود. همچنین پایین بودن مدول کشسان این بلوک ها، به عنوان اجزاء پر کننده در ساختمان های مناطق زلزله خیز، موجب افزایش دوره نوسانی ساختمان و به عبارت دیگر کاهش نیروی زلزله وارد بر ساختمان می گردد.

استفاده با انواع ملات:

شکل هندسی بلوک های بتنی به گونه ای است که می تواند بر کاهش وزن سازه اثر بگذارد و علاوه بر این ها، از هدر رفتن ملات در هنگام ساخت دیوار جلوگیری می کند.

عایق حراراتی:

استفاده از بلوک سبک بتنی در عایق کاری دیوارهای پیرامونی، مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار گرفته است و بدون استفاده از هرگونه عایق دیگری، دیوار چیده شده با بلوک آپتوس به عنوان عایق همگن محسوب می شود و الزامات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را تامین می نماید.

کارپذیری فیزیکی:

بلوک سبک بتنی در اشکال و ابعاد مختلف فارسی بر و آجر تولید می شود. عملیات برش، میخ کوبی، سوراخ کاری و شیارزنی مسیرهای کابل و لوله های تاسیساتی بروی بلوک نیز به راحتی انجام می گردد.

مقاوم در برابر آتش:

به طور کلی، مقاومت اجزای سازه ای در برابر آتش سوزی بر اساس مدت زمانی سنجیده می شود که این اجزا می توانند آتش را بدون سوختن و فرو ریختن تحمل کنند. این بلوک های می توانند شوک های حرارتی تا دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل نمایند. بدین معنا که هر متر مربع دیوار حدود ۳ ساعت مقاومت دارد.

بلوک سبک بتنی

خرید عمده بلوک سبک استاندارد از تک سامان هور

بلوک های سبک تک سامان در دسته های فوق، در این شرکت در سایز های مختلف تولید می گردد. این شرکت کار خود را از سال ۱۳۸۵ به صورت نمایندگی توزیع انواع بلوک (بلوک های سبک از جمله انواع بلوک لیکا و ..، بلوک های سنگین) از شرکت های معتبر تولید کننده، آغاز کرده و از سال ۱۳۸۹ اقدام به تولید این محصول، با بالاترین کیفیت، در مجموعه تولیدی، صنعتی خود نموده است.

خط تولید بلوک سبک تک سامان هور، امروز به سه برابر میزان اولیه آن در شروع تولید، رسیده است.

برای سفارش عمده بلوک تک سامان می توانید، از طریق شماره های تماس موجود در سایت، با مشاورین این مجموعه تماس حاصل فرموده، یا برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت روز بلوک، از طریق سایت به صورت مستقیم اقدام نمایید.

enemad-logo