بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟

مقالات

از آن جایی که بلوک سبک از جمله از پرکاربردترین مصالح ساختمانی می باشد، همواره در ساختمان سازی ها به منظور دیوار چینی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های مثبت این بلوک ها که باعث شهرت آن شده می توان به مواردی همچون، عایق صوت و حرارت بودن، سبکی وزن، مقاومت در برابر زلزله، و … اشاره کرد. اما موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته شده “بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟” می باشد؛ زیرا دیوارچینی هر فضا یا ساختمانی با استفاده از این بلوک ها امکان پذیر و اصولی نیست.

انتخاب مصالح مناسب برای ساختمان

یکی از گام های اساسی در ساخت ساختمان مقاوم در برابر شرایط محیطی و نیروهای قائم و افقی وارد بر آن، انتخاب مصالح ساختمانی مقاوم و استاندارد، مطابق کاربری و شرایط اقلیمیِ محیطی است، که سازه در آن بنا می گردد.

در بازار مصالح ساختمانی، با محصولات متنوعی روبرو هستیم، که بهترین و مرغوب ترین نوع آن محصولی است که بتواند اکثر الزامات و قوانین آیین نامه های مهندسی را به صورت یکجا برآورده سازد. بلوک سبک سیمانی از جمله این مصالحی می باشد که بر پایه مشخصات و ضوابط اجرایی ذکر شده در اکثر آیین نامه های کشور ساخته شده است.

ساختار بلوک سبک

در ساخت هر عدد بلوک، باید استاندارد شماره ۷۷۸۲ ، آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران، الزامات مبحث ۱۸ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان و ضوابط مندرج در نشریه شماره ۵۵ و ۱۰۰ معیار های فنی مدیریت و برنامه ریزی کشور رعایت گردد تا در شمار بلوک های استاندارد قرار گیرد که تمامی موارد بالا در ساخت بلوک سبک تک سامان رعایت می گردد.

چرا بلوک سبک؟

  • استفاده از بلوک سبک در دیوار چینی، در حدود ۳۰ درصد وزن سازه را کاهش داده و تلفات جانی و مالی در زلزله های احتمالی را به حداقل خود می رساند.
  • اگر چه بلوک سبک در دسته مصالح باربر قرار نمی گیرد، اما به دلیل مقاومت فیزیکی و مکانیکی بالایی که دارد، استفاده از آن در اکثر سازه ها، پرت و دور ریز مصالح را کاهش می دهد.
  • به دلیل کم بودن ضریب جمع شدگی خطی بلوک سبک در اثر خشک شدن رطوبت آن، ترک خوردگی آن در طول زمان به صفر رسیده و بسیار ناچیز میباشد. البته به تفاوت بین بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد نیز باید توجه داشت.
  • با استناد به نظر کارشناس شرکت تک سامان هور، بر اساس آزمون هایی که در مرکز تحقیقات ساختمان بر روی هر عدد بلوک سبک سیمانی صورت می گیرد، مقاومت این دست مصالح بیش از ۴ ساعت در برابر حریق است که این عدد از استاندارد اداره آتش نشانی یک ساعت بیشتر میباشد.
  • بلوک سبک استاندارد از جمله کارآمدترین مصالح در صنعت ساختمان سازی این روزهاست. زیرا هم عایق حرارتی و هم عایق صوتی می باشد. با به کار بردن انواع بلوک سیمانی در دیوار چینی هر ساختمانی، صرفه جویی اساسی در هزینه های ثانویه سرمایشی و گرمایشی ساختمان صورت می گیرد.
  • آرامش و آسایشی است که با جلوگیری از آلودگی های صوتی، برای ساکنان ساختمان فراهم می آورد.

انواع بلوک های سبک

بلوک های سبک به انواع مختلفی تقسیم می شوند، از جمله:

  • بلوک های سیمانی سبک: این بلوک ها از ترکیب سیمان، آب، شن و ماسه ساخته می شوند.
  • بلوک های سبک گازی: این بلوک ها از ترکیب سیمان، آب، شن و پودر آلومینیوم ساخته می شوند.
  • بلوک های سبک اتوکلاو شده: این بلوک ها از ترکیب سیمان، آب، شن و پودر آلومینیوم ساخته می شوند و در اتوکلاو پخته می شوند.

انتخاب نوع بلوک سبک مناسب برای یک ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شرایط آب و هوایی، کاربری ساختمان و بودجه ساخت و ساز.

ساختار بلوک سبک بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟

در ادامه به تعدادی از ساختمان ها و سازه هایی که استفاده از بلوک سبک به جای مالح سنتی و قدیمی توصیه می شود، اشاره خواهیم کرد.

۱- سازه های نیازمند عایق صوتی

به دلیل افزایش جمعیت و وسعت زندگی شهری، اجتناب از صدا در ساختمان ها و مناطق مسکونی، تجاری و اداری، کاری بسیار مشکل شده است. از اصلی ترین راه حل های این مشکل کاهش صدا و جلوگیری از ورود صدای شهر به درون ساختمان، استفاده از عایق های صوتی در ساخت ساختمان است که از اقتصادی ترین روش ها استفاده از مصالح عایق در ساخت دیوارهای پیرامونی سازه می باشد.

یکی از این مصالح، بلوک سبک است که به دلیل تعداد جداره هایی که در ساخت آن به کار رفته است، هوا را در خود محبوس کرده و با وجود لایه های مختلف، بر سر راه امواج صوتی، شکست و جذب صوت توسط اجرام به کار رفته در بلوک، بیشتر شده و انتقال صدا از محیطی به محیط دیگر را به حداقل خود می رساند. این بلوک ها برای دیوارچینی دیوارهای غیرباربر بسیار مناسب بوده در صورتیکه استفاده از آن ها در دیوارچینی دیوارهای باربر توصیه نمی شود.

۲- سازه های نیازمند عایق حرارتی

علت تدوین مبحث ۱۹ آیین نامه مهندسی، ارائه الگوی استاندارد ساختمان سازی، برای کاهش مصرف سوخت و انرژی، در سطح کلان جامعه بود.

با استفاده از بلوک سبک در تیغه چینی سازه، دیوار به عنوان یک عایق مطلوب، بین محیط داخلی ساختمان و محیط خارجی عمل کرده و مانع از عبور هوای سرد و گرم شده و بدین وسیله مصرف وسایل سرمایشی و گرمایشی را به حداقل خود می رساند و به تبع، به میزان ۴۰ درصد هزینه ی حامل های انرژی را در طول مدت بهره برداری از سازه، کاهش می دهد.

۳- سازه های نیازمند عایق رطوبتی

در ادامه بحث بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟ به سازه هایی می رسیم که نیازمند عایق رطوبتی می باشند در مناطق جغرافیایی که بارندگی بسیاری داشته و در اکثر سال هوای شرجی و مرطوب دارد، باید از مصالحی برای ساخت بهره گرفت، که با گذشت زمان، ساختمان را دچار آسیب های ساختاری نکند. استفاده از مصالحی نظیر آجر و چوب که در قدیم در ساخت سازه های ویلایی در شمال یا جنوب کشور مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه در امر ساختمان سازی تکرار نمی شود و جای خود را به مصالح جدید داده است.

زیرا این مصالح از جمله چوب، رطوبت را به خود جذب می کند و دچار کپک یا تخریب می شوند. در حالی که با به کاربردن بلوک سبک سیمانی در این مناطق، عمر سازه را می توان به چندین قرن افزایش داد.

بلوک سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند

 

۴- سازه های نیازمند مقاومت در برابر آتش سوزی

به دلیل گرایش اکثر شرکت ها به سبک سازی ساختمان، استقبال از بلوک های یونولیتی کند سوز یا غیر کند سوز، در سطح جامعه افزایش یافته است که موجب هشدار مدیران سازمان آتش نشانی کشور، به صاحبان امر، در نظام مهندسی کشور شده است، که استفاده از بلوک های یونولیتی در سقف سازه موجب کاهش ایمنی سازه در برابر حریق می گردد.

اما از طرف دیگر، استفاده از بلوک سبک سقفی که حداکثر هر عدد آن ۱۵ کیلوگرم وزن دارد، به جای خشت های پلی استایرن توصیه می گردد. ملات به کار رفته در ساخت بلوک های سیمانی، توان تاب آوری به مدت ۴ ساعت در برابر آتش سوزی را داشته و استفاده از بلوک سبک در تمام سازه هایی که ممکن است در معرض آتش سوزی قرار گیرند توصیه می گردد. از جمله این ساختمان ها می توان به سازه های مسکونی، تجاری، اداری و اکثر کلینیک ها و بیمارستان ها اشاره کرد.

۵- سازه های موجود در مناطق خیلی سرد و یا خیلی گرم

در مناطق سردسیری، مقاوم ترین مصالحی که برای ساخت سازه استفاده می شود، بتن و سیمان می باشد. استفاده از بتن با افزودنی های مجاز، متناسب با میزان گرما و سرمای محیط، می تواند عمر ساختمان را افزایش داده و ماده ای تا به امروز وجود ندارد که بتواند به میزان این ملات، هوای نامساعد گرم و سرد را تحمل نماید.

از آنجایی که در ساخت انواع بلوک سیمانی نیز از بتن با دانه بندی سبک استفاده می شود، یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت ساختمان در مناطق سردسیری، بلوک سیمانی می باشد.

البته که در هنگام خرید بلوک باید در مورد شرایط اقلیمی منطقه با کارشناسان شرکت تولیدی به مشاوره بپردازید و تا از ضد یخ و افزودنی های مناسب در فرمول ساخت این مصالح ساختمانی استفاده شود.

مورد دیگر ساخت سازه در مناطق گرمسیری است که گرمای شدید هوا نیز در ساخت ساختمان و مصالح مشکلاتی ایجاد می کند که خشک شدن آب ملات در دیوارچینی از جمله این موارد می باشد. حفظ رطوبت مصالح و ملات از جمله مهم ترین عواملی است که حین ساخت در این شرایط اقلیمی باید به آن توجه گردد.
برای ساخت یک دیوار استاندارد با بلوک سیمانی سبک در مناطق گرمسیری نیاز است که بلوک ها از قبل خیس شده و بلوک به حدی استاندارد ساخته شده باشد که رطوبت را به خود جذب نکند و به ملات این فرصت را دهد که از رطوبت موجود استفاده کرده و با سرعت کمتری خشک گردد.

خرید بلوک سبک استاندارد از تک سامان

یکی از مراکز معتبر در جهت تولید بلوک سبک سیمانی با وزن کم و مقاومت فشاری بالا، شرکت تک سامان هور است که برای خرید بلوک سبک تک سامان برای ساخت سازه، با شرایط آب و هوایی مختلف، می توانید از این شرکت اقدام نمایید.

به دلیل استفاده از بتن سبک در ساخت بلوک سیمانی، امکان عمل آوری مصالح، برای شرایط آب و هوایی مختلف با سیمان امکان پذیر می باشد.

جهت مشاوره و خرید انواع بلوک سیمانی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

enemad-logo