نکات قبل و بعد از دیوار چینی با بلوک سبک

مقالات

دیوارچینی از مهم‌ترین بخش های ساخت و ساز یک ساختمان می باشد زیرا مقاومت و استحکام یک ساختمان رابطه مستقیمی با استحکام دیوارهای آن دارد. به همین منظور بایستی به دقیق ترین نحو ممکن اجرا شود. البته دیوارها بسته به کارآرایی آنها انواع گوناگونی دارد که دیوارهای ساخته شده از بلوک سبک در دسته دیوارهای غیرباربر قرار می گیرند. دیوارهای غیر باربر تهنها وزن خود را تحمل می کنند، اما از طرفی می توانند عایق مناسبی برای صوت و حرارت باشند. بلوک سبک از مصالحی است که استفاده از آن به دلیل کارآمدی بالا، بسیار رایج می باشد. دیوار چینی با بلوک سبک به راحتی قابل انجام است و مانند دیگر مصالح ساختمانی، یک بنا به آسانی می تواند آن را اجرا کند. علاوه بر اجرای آسان، مقاومت بالایی نیز دارد.

نکات اصولی در دیوار چینی با بلوک سبک

در صورتی که قصد اجرای پروژه های عمرانی را دارید، لازم است برای دیوار چینی اصولی به نکاتی توجه نمایید. رعایت این اصول سبب ساخت پروژه ای ایمن با حداکثر مقاومت خواهد شد. انتخاب بلوک سبک از مهم ترین گام هایی است که پیمانکاران و کارفرمایان در جهت سبک سازی پروژه، بر خواهند داشت. مورد دیگر که سبب توجه سازمان های ناظر به این مصالح ساختمانی شده است، سازگار بودن آن با محیط زیست و رفع عیوب مصالح سنتی و قدیمی است. برای مثال برای ساخت آجر به مقدار زیادی خاک نیاز است که این امر سبب فرسایش این ماده ارزشمند شده و برای محیط زیست ضررهای بسیاری به همراه دارد.

از لحاظ اجرایی و سازه ای با استفاده از بلوک سبک، می‌توان وزن ساختمان را کاهش داده و سازه را در برابر زلزله ایمن نمود. هر چه بار مرده کمتر شود، نمره یا ابعاد اعضای باربر کمتر میگردد. پس توجه به مصالحی که قرار است در ساخت پروژه استفاده شود، در گام های اولیه اجرا، بسیار مهم و حیاتی است. قبل از دیوار چینی در صورت بررسی انواع بلوک سبک، قادر به انتخاب موردی خواهید شد که علاوه بر قیمت تمام شده، از لحاظ کیفی نیز بسیاری از هزینه های بهره برداری را کاهش میدهد. علت تاکید سازمانهای اجرایی به انتخاب بلوک سبک، کاهش مصرف انرژی میباشد. به دلیل افزایش جمعیت شهرها و رواج پدیده آپارتمان نشینی، لازم است مصالح دیوار چینی از لحاظ صوت و حرارت، عایق انتخاب شوند.

اقدامات ایمنی قبل از اجرای دیوار چینی با بلوک سبک

اقدامات ایمنی قبل از ساخت دیوار با بلوک سبک، متناسب با نیاز منطقه مکانی ساخت سنجیده می شود اما اگر به صورت کلی بخواهیم آن را بازگو کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قبل از کار با مواد و محصولاتی که بر پایه سیمان ساخته می شوند حتما از دستکش ضد آب و عینک محافظ چشم استفاده کنید. به این دلیل که آسیب هایی که در حین کار بر فرد وارد وارد می شود ممکن است همیشگی و دائمی باشد. استفاده از دستکش ضد آب نیز از ایجاد حساسیت های پوستی و خراش ها بر رروی پوست، جلوگیری می کند
  • در مورد دیوارهای زیر زمینی دقت شود که قبل از اجرای دیوار بلوک سیمانی در مرحله پایه، سطوح با محلول ضد آب پوشش داده شود.
  • در انتخاب نوع بلوک و خرید آن، دقت داشته باشید! بلوک های مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد به‌ خصوص خود را دارند که هرگز نباید به جای هم استفاده گردند، برای مثال برای کرسی چینی نباید از بلوک سبک استفاده شود. بلوک های سبک برای دیوارچینی و دیوارهای غیر بابر استفاده می گردد.

مراحل دیوار چینی با بلوک سبک

مراحل دیوار چینی با بلوک سبکمرحله اول: در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و دمای مناسب برای دیوارچینی

دیوارچینی باید بعد از اجرای ستون ها و نیز بعد از بتن ریزی سقف (کف) انجام شود. این زمان شامل مدت ۷ روزه مقاومت بتن (یعنی ۷ روز زمان لازم است تا بتن، مقاومت لازم در سقف را به دست آورد) نیز می شود.

شرایط آب و هوایی و دمای هوا نیز یکی دیگر از نکات مهم در عملیات دیوارچینی است. به دلیل تاثیری که دمای هوای سرد روی ملات دیوارچینی دارد، دیوارچینی در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد مجاز نیست و همچنین در دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم، باید از دیوارهای تازه چیده شده با پوشش مناسب، به خوبی حفاظت شود.

مرحله دوم: خیس کردن بلوک ها

مرحله اول را می توان مهم ترین مرحله دانست زیرا که در صورتی که بلوکها خشک باشند، آب ملات توسط بلوک جذب می شود و به خود می کشد. این موضوع باعث می شود از چسبندگی ملات کاسته شود. پس در نظر داشته باشید خیس نبودن بلوک ها از چسبندگی ملات کاسته و در نتیجه دیوار ساخته شده استحکام لازم را نخواهد داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که بلوک سبک بدلیل جذب آب مناسب بر خلاف بلوک های هبلکس و CLC و بتن گازی نیازی به غرقاب شدن ندارد.

پ‌ن: برای ایجاد چسبندگی بهتر ملات و بلوک ها به هم، لازم است به مدت ۵ روز، هر روز ۳ مرتبه روی آن ها آب ریخته شود.

مرحله سوم: شروع دیوار چینی

در دومین قدم، باید دیوار را باید به اصطلاح، رگه کرد. بدین صورت که رج اول بلوک ها را بر روی زمین بچینید تا اختلافاتی که نقشه با پلان واقعی دارد مشخص گردد. بعد از آن برای چسباندن و متصل کردن بلوک سبک به یکدیگر از ملات استفاده کنید. پس از آماده سازی سطح مورد نظر و تراز کار با ریختن یک لایه ملات ماسه و سیمان ( حدود ۲۵۰کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب) به ضخامت حداکثر۲۵ میلی متر به روی سطح کار، اولین رگ بلوک به صورتی که قسمت بسته بلوک به سمت بالا و سمت باز بلوک روی ملات قرار گیرد.

سپس بعد از ملات ریزی به ضخانت ۵/۱ سانتی متر رج های بعدی را به صورت دقیق و تراز روی هم قرار دهید. دقت داشته باشید که درزهای قائم رجهای بالای هم، بطور یک رج درمیان باید دقیقا در یک راستا باشد. بعد از اتمام ردیف اول دیوار، باید تراز بودن پایه دیوار کنترل شود و این کنترل تراز بودن عمودی و افقی دیوار، باید در پایان هر رج تکرار شود.

گاهی لازم است داخل بلوک‌ ها نیز پر شود. پر کردن بلوک‌ها برای افزایش مقاومت فشاری و استحکام در دیوارهای باربر است.

سعی کنید در ساخت دیوار تنها از یک نوع بلوک استفاده شود. برای قسمت های کوچک از بلوک نیمه سبک (یا نصف کردن بلوک در طول یا ارتفاع بوسیله فرز گرانیت بر ویا تیشه تیز)و یا آجر سبک استفاده گردد. بکار گیری بلوک سبک با سایر مصالح نظیر آجر در رج آخر دیوار و یا زیر پنجره ها بدلیل تفاوت ضریب انبساط باعث ناهماهنگی دیوار شده و ممکن است سبب ایجاد ترک شود.

مرحله چهارم: ریسمون کشی

ریسمون کشی و یا پر کردن بندهای افقی و قائم، از دیگر موارد و مراحل مهم در دیوار چینی با بلوک سبک می باشد که بعد از رگه کردن دیوار، با استفاده از شمشه ها و یا ریسمان ها انجام می گردد. بدین صورت که شمشه ها در دو طرف دیوار قرار می گیرند و بین آنها ریسمونی کشیده می‌ شود. این کار برای کنترل شاقولی دیوار در هر رج ضروری است. از دیگر مواردی که به بهتر شدن کیفیت دیوار و استحکام آن کمک می کند انتخاب بلوک هایی با اندازه عرض یکسان است. در ادامه بندهای قائم و افقی بین بلوک ها را با ملات پر کنید.

نکته ای که حایز اهمیت می باشد و باید به آن توجه کنید این است که هیچ بخشی از دیوار بیشتر از ۵ رج بلوک از سایر بخش‌ها بالاتر نباشد.

بر اساس قوانین مقررات ملی ساختمان، ارتفاع دیوار چیده شده در یک قسمت نباید نسبت به سایر دیوارهای ساختمان بیشتر از یک متر شود. حداکثر طول آزاد دیوار جداکننده نباید از ۴۰ برابر ضخامت دیوار (در تیغه چینی با بلوک ضخامت ۱۰ حداکثر ۴ متر و ضخامت ۱۵ بلوک حداکثر ۶ متر) و ارتفاع دیوار حداکثر ۵/۳ متر بیشتر شود و برای طول یا ارتفاع بیشتر باید از قوطی بعنوان وال پست استفاده گردد.

مطالب مرتبط:

ابعاد بلوک لیکا به نوع کاربرد آن بستگی دارد. لازم است در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید!

نکته مهم بعد از اتمام دیوارچینی

نکته ای که در هنگام اتمام دیوار چینی باید در نظر داشته باشید این است که بلوک ها و ملات باید از قرارگیری در دمای بسیار بالا و گرم و همچنین دمای بسیار پایین و سرد محافظت شوند.

  • اجرای شمشه کشی: شمشه کشی باعث می شود که سطح دیوار صاف و یکدست شود.
  • اجرای عایق بندی: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدا، باید دیوار را عایق بندی کنید.
  • اجرای گچ کاری: گچ کاری باعث می شود که دیوار آماده رنگ آمیزی یا کاشی کاری شود.

دقت در انتخاب نوع بلوک!

دقت در انتخاب نوع بلوک!در بازار خرید و فروش مصالح سبک با انواع بلوک سبک سیمانی روبرو هستیم که هر کدام ویژگی و قیمت های خاص خود را دارند. بلوکی برای ساخت پروژه های ساختمانی مناسب است که علاوه بر استحکام و ویژگی های لازم، مقرون به صرفه هم باشد. همانطور که می‌دانید، سطح گسترده ای از پروژه های عمرانی از دیوارهای بیرونی و تیغه های درونی تشکیل شده است. برای دیوارچینی به گونه ای که باعث افزایش وزن سازه نشده و در نهایت سبب حفظ انرژی و آرامش ساکنان شود؛ باید نوعی از بلوک سیمانی را خریداری کرد که به صورت جامع تمامی اهداف مورد انتظار را برآورده نماید.

از جمله انواع بلوک سبک موجود در بازار، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلوک های گازی
  • بلوک های سبک بتنی (سیمانی)
  • بلوک های پانلی

رایج ترین مدل بلوک که صرفه اقتصادی داشته و از هر لحاظ توانسته فاکتورهای استاندارد سازی سازه را داشته باشد، بلوک سبک سیمانی است. این بلوک دارای حفره های هواست که باعث شده از لحاظ صوتی و حرارتی عایق بوده و همچنین از نظر وزن مخصوص بسیار سبک گردد.

در صورتی می‌توان به اهداف مورد نظر قبل و بعد از دیوار چینی نائل شد که طریقه ساخت مصالح بسیار اصولی و مهندسی باشد و در ادامه، یکایک مصالح باید طبق استاندارد ملی ساخته شده و مورد بررسی و آزمایش ها لازم با دستگاه های مخصوص قرار گیرد. از نظر شکل، چگالی و وزن مخصوص، میزان جذب آب یا جمع شدگی خطی، مقاومت فشاری و میزان عایق بودن، باید استانداردهای لازم را داشته باشد. مورد دیگر طرح اختلاط بتن بر حسب شرایط جغرافیایی محلی است که پروژه در آن اجرا می‌شود. در صورت سفارش بلوک سیمانی از شرکت های معتبر قادر به دریافت محصولی خواهید بود که سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی محل دارد.

لازم به ذکر است که تفاوت های اصلی بین محصولات بلوک سبک استاندارد و غیر استاندارد وجود دارد که باید به این نکته توجه کنید. بدین صورت که اگر خریدار تجربه‌ای در زمینه خرید مصالح ساختمانی نداشته باشد، ممکن است جنس نامرغوب تهیه کند که تاثیر بسیار مهمی بر روی میزان استحکام دیوارها و در نتیجه، استحکام کلی ساختمان ها دارد.

ویژگی های استفاده از بلوک سبک در دیوارچینی

The required features of the block after walling

در دیوارچینی با بلوک سبک، کار به سادگی و با سرعت بالا انجام می‌گیرد. این امر در صرفه جویی اقتصادی پروژه نیز تاثیر بالایی دارد. بدون نیاز به مهارت خاصی، کارگران قادر به چیدن بلوک ها روی هم و تمام کردن مرحله تیغه چینی خواهند بود. بلوک سبک استاندارد باید علاوه بر اینکه وزنی کمتر از ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب داشته باشد، مقاومت فشاری‌اش بالای ۲۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

دیوار ساخته شده با بلوک سبک، در صورتی که به شیوه درستی اجرا و شاقولی شده باشد، می توان لایه گچ و خاک را حذف نموده و تنها یک لایه گچ سفید استفاده گردد. جهت اجرای تاسیسات و ایجاد شیار برای عبور لوله های تاسیسات می توانید از شیارزن و یا تیشه تیز استفاده کنید.

با کم کردن بار وارد بر روی فونداسیون ساختمان، موجب کوچک تر شدن ابعاد آن، کم تر شدن تعداد و کوچک تر شدن شمع ها و کاهش مقدار آرماتورهای به کار رفته می شود. همچنین کاهش بار مرده سبب کوچکتر شدن اعضاء نگهدار می شود؛ که این کاهش، به طور مستقیم باعث کم شدن نیروهای لرزه‌ای وارد بر سازه می گردد.

این بلوک های جهت ضد زلزله کردن ساختمان نقش سازه ای و مستقیم ندارند. اما به دلیل دارا بودن طراحی ویژه، امکان اتصال آن از طریق قاب های مخصوص به اعضای باربر فراهم می باشد که نتیجه آن، ایجاد تناسب و هماهنگی با تیر و ستون است که در هنگام لرزش و حرکت، ریزش و فروپاشی دیوارهای سازه کمتر اتفاق می افتد. به همین منظور، به صورت کلی بیان می شود که بلوک سبک مقاوم در برابر زلزله است.

بلوک سبک سیمانی از زیبایی ظاهری بالایی برخوردار است و در صورت استفاده در دیوار چینی نیاز به اندود کاری ندارد. از آنجایی که بلوک ها با فرمول مخصوص ساخته می شوند، جذب رطوبت در آنها بسیار پایین بوده و بدون نیاز به هزینه اضافی نماسازی، میتوانند در فضای آزاد قرار گیرند. برای مثال از بلوک سیمانی در شمال و جنوب با رطوبت و گرمای زیاد، جهت تیغه چینی اطراف باغات و زمین های کشاورزی استفاده می‌شود که ظاهر زیبایی هم دارد.

کاربردهای دیوار چینی با بلوک سبک

این بلوک های سبک در دیوار چینی می توانند کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان سازی داشته باشد که هم اکنون نیز شاهد استقبال فراوان از این محصول هستیم. مشتریان به طور گسترده در پروژه های مختلف مانند تجاری، انبار و راه آهن و … از بلوک های سبک استفاده می کنند. این محصول از ویژگی هایی از قبیل نصب مناسب، دامنه کاربرد گسترده و دقت ساخت و ساز بالا برخوردار است. در ادامه به برخی از کاربردهای صنعتی این بلوک ها اشاره خواهیم کرد:

  • راه آهن: تخته صوتی در امتداد راه آهن
  • بیمارستان: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی
  • انبار: دیوارهای اکستمی، فایروال ها، سطوح سقف، نرده ها
  • ساختمان‌های مرتفع: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، تخته کف، تخته عایق
  • هتل: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، سقف‌ ها
  • کتابخانه: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، 
  • ویلا: دیوار پارتیشن، سطح سقف، دیوار بیرونی، تخته کف، تخته عایق
  • آپارتمان: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، سطح سقف، تخته کف، تخته عایق
  • مرکز تدارکات، ساختمان کارخانه و …: دیوارهای اکستمی، فایروال ها، سقف‌ ها، نرده ها

 

The required features of the light block during the operation of the structure

enemad-logo