نسبت آب به سیمان در بتن و بلوک چقدر است

مقالات

از سری متریال پرکاربرد در صنایع مربوط به ساخت و ساز ساختمانی می توان به بلوک و بتن اشاره کرد، که همیشه در قسمت های مختلف و مرتبط با ساخت و ساز به کار برده می شوند، همچنین از علل اصلی استفاده از بتن و بلوک رعایت اصول مهندسی حاکم در تولید این دو متریال مهم و پرفروش صنعتی می باشد، شما به کمک این دو محصول می توانید سازه خود را به بیشترین میزان از مقاومت در برابر عوامل مختلف برسانید و همچنین استفاده از بتن و بلوک در سازه های گوناگون نظیر آسمان خراش ها نیز صورت می گیرد.

این محصول تمامی آن چیزی را که شما از مقاومت و استحکام در یک ساختمان احتیاج دارید، را برای شما تداعی می کند، یکی از موارد مهم و قابل بررسی در تولید بلوک و بتن میزان آب به سیمان در این دو محصول می باشد، همچنین بهتر است بدانید که در شرایط محیطی و جوی مختلف این میزان میتواند متغییر باشد به طور مثال بتن ریزی در هوای سرد نیاز به سیمان بیشتری نسبت به هوای گرم دارد. این موارد باید با دقت تمام اندازه گیری شوند.

بررسی نسبت های واقعی آب به سیمان در بلوک و بتن

بلوک سیمانیاین دو متریال ساختمانی به سبب کاربرد گسترده ای که دارند، مدام در زمینه فعالیت های ساختمانی به کار برده می شوند، اما نسبت آب به سیمان در هر بلوک و بتنی کاملا متفاوت می باشد و حتی با تغییر جزئی این نسبت شما با نتایج شگفت انگیزی مواجه خواهید شد، به همین علت مشتری بر حسب نیاز خود و میزان انتظاری که از این محصول دارد، باید قبل از ثبت سفارش خواسته خود را به صورت دقیق بیان کند، در واقع در ساخت این متریال ها سیمان به سبب سنگدانه های ریز و درشتی که دارد.

فضای کافی را ایجاد کرده و آب با پر کردن این فضای خالی استحکام و مقاومت قابل توجهی را ایجاد می کند، همچنین نسبت آب به سیمان در هر بتن و بلوک بر اساس کاربرد آن در قسمت های مختلف سازه های ساختمانی متفاوت می باشد، اما به طور کلی میزان سیمان به کار رفته در مقایسه با آب بیشتر می باشد، چون وظیفه حفظ فشار و عملکرد عایقی را سیمان بر عهده دارد و بر همین اساس توجه به این نکته بسیار مهم می باشد.

بیشتر بخوانید: حقوق معماری در ایران

به طور معمول اغلب تولید کنندگان برای تامین میزان مقاومت بالا در فشارهای مختلف و مرتبط با سازه از فرمول های گوناگونی استفاده می کنند، اما طبق یک قانون کلی نسبت آب به سیمان دو برابر می باشد و معمولا برای دستیابی به استحکام بالا مقدار آب به سیمان به کار رفته در بتن و بلوک را تقسیم بر ۲ می کنند، اما بررسی های جدید نشان دهنده میزان سیمان بیشتر در بلوک می باشد، چون بافت بلوک با بتن تفاوت بسیار زیادی دارد و بلوک یک نوع متریال پیش ساخته ساختمانی به شمار می آید، دقت به این نسبت ها در شالوده مهندسی و ساخت و ساز از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

میزان آب در ملات ماسه سیمان

یکی از دغدغه های اصلی برای تولید کنندگان و مشتریان این دو محصول نسبت آب به سیمان در بتن و بلوک سیمانی می باشد، در خصوص بتن باید اشاره کرد، که شرایط محیطی سازه عامل تعیین کننده این درصدها می باشد، به همین علت مقدار آب و سیمان کاملا متغیر می باشد و اگر بتن و بلوک مصرفی در شرایط تحت فشار باشند، مقدار سیمان به نسبت آب افزایش می یابد، در واقع این نسبت ها از یک فرمول مهندسی شده خاص پیروی می کند و بر همین اساس دو محصول باید تولید شوند، تا میزان استحکامی که مشتری نیاز دارد، تامین شود، در غیر این صورت امکان بروز حادثه در مواقع اضطراری نظیر زلزله و نشست ساختمان بر اثر بلوک و بتن وجود دارد.

اگر شرایط محیطی و موقعیتی سازه به گونه ای باشد، که تحت فشار متوسطی است،  حداکثر نسبت آب به سیمان مطابق با نیم درصد می باشد و این نسبت قابلیت تحمل فشار تا ۳۰ پاسگال را دارد و در خصوص بلوک های بتنی نسبت ها متفاوت تر می باشند و مقدار سیمان و ماسه به کار رفته در بلوک به نسبت آب بیشتر می باشد و در برخی از موارد با نسبت مساوی به کار می روند.

این متریال پیش ساخته چون حالت آماده ای و سفت دارد، باید از مقدار قابل توجهی سیمان تولید شود، برای این که بهترین و باکیفیت ترین بتن و بلوک را خریداری کنید، باید یک مجموعه حرفه ای و تخصصی جهت این امر انتخاب کنید.

چرا باید نسبت آب به سیمان در بلوک و بتن باید رعایت شود؟

در حال حاضر رشته های مهندسی در این باره بحث و تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و به نوعی این نسبت در مهندسی عمران عامل تعیین کننده مقاومت سازه در فشارهای مختلف می باشد، بتن و بلوک به عنوان متریال آغازین در ساخت هر سازه باید از بیشترین میزان از مقاومت برخوردار بوده و فشارهای بالا را تحمل کرده و همچنین در برابر عوامل مختلف محیطی عایق باشند، به همین علت رعایت این نسبت ها حرف اول را می زند.

  • اگر شرایط محیطی و موقعیتی سازه به گونه ای باشد، که فشار بیش از ۳۰ پاسگال وارد می شود، مقدار سیمان به نسبت آب ۰/۴۵ درصد می باشد و مقدار آب همان اندازه کاهش می یابد.
  • در سازه هایی که شرایط سخت و پرفشاری را باید تحمل کنند، نسبت سیمان ۰/۴ افزایش می یابد و همچنین قدرت تحمل این ترکیب تا بیش از ۴۵ پاسگال در موقعیت های مختلف می باشد.
  • در موقعیت های عادی که فشار وارده بر سازه بیش از حد زیاد نیست و سازه از نظر وزنی سبک می باشد، رعایت نسبت ۰/۴ سیمان نسبت به آب کاملا صحیح و اصولی می باشد.
  • در تولید بلوک های ساختمانی نیز تمامی این نسبت ها دو برابر می شوند و نسبت آب به کار رفته همان قدر ثابت می ماند، تا بلوک حالت سفت و سخت خود را در هر شرایطی حفظ کند.

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه بلوک زنی

نسبت آب به سیمان در بتن و بلوک برای مقاومت سازه

بلوک تک سامان هوربرخلاف باورهای عمومی مقاومت سازه در برابر عوامل حادثه آفرین بر عهده بتن و بلوک در سازه می باشد و شما برای این که با مشکل خاصی در آینده مواجه نشوید، باید از مراکز معتبر فروش که محصولات خود را با کیفیت بالا و به صورت اصولی تولید می کنند، خرید خود را انجام دهید، در حال حاضر نسبت آب به سیمان درجه تراکم این دو محصول را در برابر فشار افزایش می دهد و همچنین تعداد حفره های هوا با افزایش آب کاهش می یابد و در نتیجه مقاومت مورد نیاز تامین می شود، در بتن و بلوک مقاومت با نسبت آب به کار رفته در آن رابطه کاملا معکوسی دارد و حتی دامنه اعتبار نسبت آب به سیمان بسیار محدود است و بر همین اساس فعالیت صنعتی تولید آن صورت می گیرد، این ترکیب می تواند هرگونه تنش، فشار و کششی را در اثر هرگونه حادثه ای را در ساختمان به راحتی تحمل کند.

اگر به دنبال بتن و بلوک باکیفیت و درجه یکی هستید، که نیاز شما را به درستی برطرف کند و دارای ویژگی های مثبت بسیار زیادی باشد، مجموعه تخصصی و فوق حرفه ای تک سامان می تواند بهترین گزینه باشد، این مرکز فروش تمامی فعالیت های خود را بر اساس اصول خاص مهندسی شده انجام می دهد و کیفیت هر یک از محصولات حتی با نمونه های خارجی و اصولی برابری می کند و از طرفی قیمت تمامی نمونه های تولید شده کاملا مناسب و ارزان می باشد.

enemad-logo