نحوه صحیح ستون گذاری در سازه ساختمانی به چه شکل است؟

مقالات

یکی از فعالیت های مهندس معمار ستون گذاری در سازه است که بر اساس نقشه کشی ساختمان انجام می شود. تمام مراحل و فرآیندهای ستون گذاری روی اجرای صحیح ساختمان موثر بوده در این محتوا قصد داریم شما را با نحوه اجرای انواع ستون گذاری سازه آشنا کنیم؛ پس تا پایان محتوا همراه ما باشید.

حداکثر فاصله ستون گذاری 

یکی از اجزای مهم سازه ها، ستون ها هستند که وظیفه ها آن ها انتقال بار به زمین است. معمار ساختمان یکی از اساسی ترین کارهایی که قبل از ارائه طراحی به مهندس محاسب می دهد، ستون گذاری پلان است. در آیین نامه برای حداکثر فاصله ستون گذاری هیچ محدودیتی وجود ندارد و با توجه به نوع سازه این پارامتر توسط معماران تعیین می شود.

به لحاظ تعداد ستون ها این فاصله باید به صورتی انتخاب شود که صرفه اقتصادی داشته باشد و سازه از ایمنی لازم برخوردار باشد. به طور کلی اگر دهانه ستون ها بین ۴ تا ۵ متر باشد معقول و به صرفه است در مقاوم سازی ساختمان های بتنی مسکونی حداکثر فاصله ستون گذاری معمولا ۷ متر است؛ ولی بیشتر از ۷ متر هم حداکثر فاصله ستون گذاری می تواند، باشد. در این فرآیند مطالحی که برای ساخت ساختمان در نظر گرفته شده است نیز حائز اهمیت می باشد، استفاده از انواع بلوک سبک، نوع ملات ها، نوع اسکلت و …

اصول کلی در تعیین حداکثر فاصله ستون گذاری

اولین قدم ستون گذاری در اتوکد، تهیه نقشه های سازه است که این مستلزم توجه ویژه ای به پلان معماری ساختمان می باشد. بر اساس نوع سازه و بارهای وارد بر آن حداکثر فاصله ستون گذاری و محل ستون ها مشخص می شود. از اصول کلی در تعیین حداکثر ستون گذاری به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

  • پراکندگی ستون ها باعث پیچیده تر شدن طراحی و اجرای آن ها می شود.
  • تا حد ممکن ستون ها باید روی محورهای عمودی و افقی مشترک قرار داشته باشند.
  • ستون های متقارن ظاهر زیباتر و اجرای ساده تری دارند.
  • توصیه می شود، ستون در چهار طرف اتاق پله و آسانسور اجرا شود.
  • همه طبقات ستون ها با چیدمان یکسانی باید اجرا شوند.
  • موقعیت ستون طبقات را در زیرزمین و پلان پارکینگ اجرا کنید.
  • ستون گذاری پلان معماری را در یک راستا و به طور منظم انجام دهید.
  • طوری حداکثر فاصله ستون گذاری باید انجام شود که کل بارهای وارد شده به سازه با حداقل تعداد ستون ها به سازه انتقال پیدا کند.
  • به بخش هایی مانند داکت، نورگیر، آسانسور، دستگاه پله و غیره در محل قرار گیری ستون ها باید توجه شود.
  • ستون ها تا حد ممکن در فضاهایی مانند کمدهای دیواری، جرزها و درون دیوار مخفی شوند.
  • ستون فضاهایی مانند پارکینگ در محل باید باشند که خللی در تردد ماشین ها ایجاد نشود.
  • ستون ها در محلی قرار گرفته باشند که زیبایی و ظاهر سازه تحت تاثیر قرار نگرفته باشد و پرتی فضا کاهش پیدا کند.
  • تا حد امکان فاصله ستون ها باید یکسان باشد.

اصول-کلی-در-تعیین-حداکثر-فاصله-ستون-گذاری-j;-shlhk-i,v

انواع ستون گذاری 

در ساختمان سازی عضوی عمودی که از تیر و دال بارهای سازه را به پی انتقال می دهد. در واقع ستون اجزای مهم یک سازه است که خرابی آن می تواند، باعث فروریختن سازه شود. انواع ستون گذاری را بر اساس شرایط مختلفی مانند انواع بارگذاری، نوع تقویت، شکل و مصالح طبقه بندی می کنند.

بر اساس شکل انواع ستون گذاری شامل موارد زیر می شوند:

ستون گذاری مربع_ مستطیل:

در ساختمان سازی به لحاظ شکلی، ستون های مستطیل و مربع مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر اقتصادی این نوع ستون ها، مقرون به صرفه هستند، ساخت آن ها به دلیل آرماتور آسان و نصب درب راحت تر است.

ستون گذاری دایره ای:

برای ایجاد امکان ارتقاء ارتفاع ساختمان ها و به منظور زیبا سازی ساختمان از ستون های دایره ای استفاده می شود و بیشتر در شمع بندی کاربرد دارد. در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که ستون مدور مقاومت خمشی بیشتری نسبت به ستون مستطیل و مربع دارد. به دلیل مقاومت بالا برای ساخت پل مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع-ستون-گذاری-تک-سامان-هور

ستون گذاری شکل L:

برای ساخت دیوارهای مرزی، ساخت پل هوایی و ستون های نوع تراشکاری ریل مترو استفاده می شود.

ستون گذاری شکل T:

در ساخت دیوار و پل کاربرد دارد.

ستون گذاری y:

در ساخت پل هوایی استفاده می گردد. ستون گذاری بر اساس روش تقویت شامل خاموت دار، مارپیچ، ستون مرکب، ستون گرانشی می شود. بر اساس نوع بارگذاری دسته بندی ستون سازه شامل ستون بارگذاری شده محوری و ستون تک محوری با بارگذاری خارج از مرکز می شود. بر اساس نوع مصالح ستون گذاری سازه شامل ستون بتنی و فولادی می شود.

مطالب مرتبط:

آگاهی بر نحوه اجرای قالب بندی به شما کمک می کند تا بهتر در جریان ساخت سازه خود باشید!

مراحل ستون گذاری پلان

با توجه به معماری و سازه ای ساختمان، ستون گذاری پلان معماری انجام می شود. ساده ترین روش برای ستون گذاری پلان، شبکه بندی پلان است که باعث افزایش انعطاف پذیری ستون گذاری می شود. با توجه به معماری و سازه ای ساختمان، ستون گذاری پلان معماری انجام می شود.  مراحل ستون گذاری پلان شامل اصول زیر می شوند:

اصل اول:

در ابتدای ستون گذاری پلان باید به سراغ اتاق پله بروید و در ۴ گوشه آن ۴ ستون قرار دهید. وجود ستون در آسانسور و اطراف پله به منظور تحمل و انتقال نیروی شمشیرهای راه پله و نیروی تیرها انجام می شود.  برای اجرای پاگرد پله ها و اتصال تیر نیم طبقه به ستون ها وجود ستون در آسانسور و پله لازم و ضروری است.

اصل دوم:

در ۴ راس زمین، ستون گذاری باید انجام شود.

اصل سوم:

در گوشه محدوده ساخت و اطراف اتاق پله آسانسور باید به صورت منظم الباقی ستون ها جاگذاری شود.

اصل چهارم:

ایده آل ترین فاصله ستون ها از ۷ متر و ۴ متر به ترتیب بیشتر و کمتر نباید باشد. اگر کمتر از ۴ متر ستون ها کمتر فاصله داشته باشند، باعث زیاد شدن تعداد ستون های یک پروژه می شود و موجب کاهش کیفیت و زیبایی پلان می شود. علاوه بر این موجب سنگینی پروژه می شود و به چیدمان فضاها و المان های معماری آسیب وارد می کند. اگر از ۷ متر فاصله ستون ها بیشتر باشد، موجب افزایش ابعاد ستون ها و تیرها می شود که این به نوبه خودش هزینه پروژه را افزایش می دهد. در فضاهایی که دید چندانی ندارند مانند کمد دیواری و دیوارها ستون ها را پنهان کنید.

اصل پنجم:

سعی کنید ستون ها را با فاصله نسبتا مساوی و به شکل منظم در پلان قرار دهید تا عملکرد سازه ای پروژه بهبود پیدا کند.

اصل ششم:

در تمامی طبقات جانمایی ستون ها را چک کنید تا به پلان طبقات ستون گذاری آسیبی نرساند.   به عنوان نمونه، در وسط حمام، اتاق خواب و غیره ستون قرار ندهید.

اصل هفتم:

در پلان پارکینگ ستون گذاری را برسی کنید که مانع حرکت اتومبیل ها نشود. فضای پرت و بلا ایجاد نشود. و همچنین درون دیوارها ستون ها را مخفی کنید. در وسط آسانسور، اتاق پله، رمپ و غیره ستون را قرار ندهید.

بتن پلیمری یکی از انواع گوناگون بتن هاست که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای زیادی نیز دارد. درباره آن بیشتر بخوانید!

نحوه ستون گذاری پلان های مختلف ( منحنی، مستطیلی و… )

در قسمت انتهایی این مقاله قصد داریم نحوه ستون گذاری پلان های مختلف ( منحنی، مستطیل و… ) را بررسی کنیم.

بر روی نقاط برخورد المان های سازه ای داخل و گوشه های ساختمان پلان ها به شکل مربع یا مستطیل هستند. برای آکس بندی پلان و گرید بندی پلان در ستون گذاری پلان های مربع یا مستطیل در المان های سازه ای اصلی و در امتداد گوشه ها می توان خطوط افقی و عمودی مستقیم ایجاد کرد.

یکی از انواع پلان های منظم، پلان دایره ای است به منظور ستون گذاری و گرید بندی این نوع پلان ها با توجه به کاربری مورد نظر فضا و محدوده مجاز دهانه درون دایره اول در فواصل مشخص چندین دایره متحد المرکز رسم می شود. موقعیت ستون ها محل برخورد قطرها و دایره ها است. قطاع دایره برای فضاهای دایره ای داخل ساختمان و قابل تعمیم است. وجود فضاهایی با اشکال مختلف دلیلی برای ستون گذاری نامنظم و پراکنده نیست.

enemad-logo