بلوک سه جداره و کاربردهای آن

مقالات

بلوک های سبک و سیمانی به انواع و اشکال گوناگونی به بازار ارائه می شوند که هر کدام برای بخشی خاص و دیوارچینی فضایی مشخص کاربرد دارند. علاوه بر آن، بلوک های سبک هر کدام برای کاربردی طراحی و تولید شده است. به همین منظور کاربران با سوال بلوک های سبک برای چه ساختمان هایی مناسب هستند؟ رو به رو می شوند. نوعی از این بلوک های سبک، بلوک سه جداره است که در ادامه به بررسی بلوک سه جداره و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. تک سامان ارائه کنند با کیفیت ترین بلوک ها در انواع گوناگون می باشد.

بلوک سه جداره

در طی این مقاله قصد داریم به تعریف انواع بلوک های سه جداره بپردازیم و سپس ویژگی ها و مشخصات، کاربردها ، اشکال متفاوت و سایر مباحث مطرح را به اختصار شرح دهیم.

تعریف بلوک سه جداره

بلوک های سه جداره به نوعی از بلوک ساختمانی اشاره دارد که در عرض قطعه به جای دو دیواره داخلی و خارجی، محصول دارای سه جدار باشد. جدار سوم در وسط دو جدار داخلی و خارجی قرار گرفته و سبب می شود ویژگی های محصول در برخی از کاربردها بهتر باشد.

مطالب مرتبط:

بلوک سه جداره به نوعی یکی از انواع بلوک سبک به شمار می رود. درباره مشخصات بلوک سبک بیشتر بخوانید!

انواع بلوک های سه جداره

بلوک های سه جداره که عمدتاً از نوع بلوک های سبک سه جداره می باشند بر اساس نوع مواد اولیه به طور عمده به دو گروه بلوک های سه جداره با پوکه صنعتی و بلوک های سه جداره با پوکه معدنی تقسیم بندی می شوند.

بدیهی است امکان اختلاط این دو نوع پوکه برای تولید محصولات جدید نیز وجود دارد.

ویژگی های بلوک سه جداره

بلوک-سه-جداره-تک-سامان-1

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از بلوک های سه جداره ویژگی برتر آن ها در بخش‌هایی است که بلوک های دوجداره دارای برخی ضعف‌های نسبی بوده و نیازهای آن بخش از ساختمان را به طور کامل برآورده نمی نمایند. لازم به ذکر است انواع بلوک های سه جداره که جزو تولیدات جدید بسیاری از شرکت ها می باشد سبب شده است تا مصرف انواع بلوک های دو جداره کاهش یافته و مصرف بلوک های سه جداره و بعضاً چند جداره بیشتر شود.

بلوک های سه جداره هنگامی که به عنوان دیوارهای پیرامونی ساختمان جایگزین بلوک های دو جداره می شوند ویژگی عایق صوتی و حرارتی بهتری را از خود نشان می دهند، لذا علت استفاده از آن ها ارتقاء مشخصات فنی دیوار ها از بابت عایق صوتی و حرارتی یکی از دلایل کاربرد آن ها تلقی می شود.

علاوه بر این، استفاده از انواع بلوک های سه جداره باعث می‌شود که در زمان اجرای شیار زنی و فعالیت های مرتبط با کنده کاری و سوراخکاری بلوک، محصول مقاومت بیشتری از خود نشان داده و دیوار با کمترین میزان تنش مواجه خواهد شد.

زمانی که بلوک های سه جداره جایگزین بلوک های سبک دو جداره ساده می گردند و به عنوان تیغه های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، دیوار از هر دو طرف و در برخی از موارد دقیقاً در یک نقطه ثابت دچار کنده کاری می شود و در نتیجه، بسیار بهتر از انواع دوجداره عمل کرده و جداره باقیمانده وسطی بلوک سبب ایستایی دیوار شده و مانع از تخریب آن خواهد شد. 

به طور خلاصه می توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که استفاده از بلوک های سه جداره که عمدتاً از نوع بلوک های سبک می باشند سبب ارتقاء ویژگی ها عایق صوتی، عایق حرارتی و کار پذیری فیزیکی خواهد شد لذا استفاده از این نوع محصولات در حال جایگزینی با محصولات دو جداره  بوده و نرخ مصرف آن ها رو به افزایش می باشد. استفاده از بلوک های سه جداره به خصوص در مناطقی که که از لحاظ اختلاف دمای شب و روز اختلاف بالایی را تجربه می کنند می تواند به بهینه سازی مصرف انرژی کمک شایانی نماید.

مشخصات بلوک سیمانی، ابعاد و اندازه آن ها به نوع آن بستگی دارد. درباره آن بیشتر بخوانید!

فرم و شکل

همچنین شکل و فرم حفره های موجود در درون بلوک که بین سه جداره بلوک سبک قرار گرفته‌اند عامل تعیین کننده ای برای میزان عایق حرارتی و صوتی دیوار می باشند.  چنانچه فرم قرار گیری حفره ها در امتداد یکدیگر باشد بیشترین میزان اتلاف انرژی و چنانچه غیر هم راستا باشند کمترین میزان اتلاف انرژی وجود خواهد داشت. مشخصات بلوک سبک سه جداره بسته به نوع ماده اولیه، ابعاد و اندازه آنها، ضخامت دیواره بلوک، فرم حفره ها، فرم نرینگی و مادینگی جوانب بلوک، ته باز بودن و یا ته بسته بودن تعیین می شود. 

بخش‌های اشاره شده به تنهایی و یا به صورت مجموعه با سایر ویژگی ها می تواند بر رده‌بندی بلوکهای سه جداره تاثیر بگذارد به عنوان مثال هر چقدر ضخامت جدار بلوک بیشتر باشد میزان عایق صوت و حرارت آن بهتر خواهد بود همچنین در ارتباط با موضوع شیار پذیری واکنش بهتری از خود نشان خواهد داد البته لازم به ذکر است همه موارد اشاره شده با در نظر گرفتن وزن تمام شده قطعه و توجیه فنی اقتصادی  مورد ارزیابی قرار می‌گیرد . 

کاربرد بلوک های سه جداره

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد کاربرد بلوک سیمانی سه جداره در همان بخش هایی است که بلوک های دوجداره در آن بخش ها کاربرد دارند و جایگزینی این محصول با انواع دوجداره سبب ارتقاء ویژگی ها و مشخصات فنی محصول خواهد شد. همچنین می توان به طور مشخص بخش هایی از ساختمان را تعیین کرد که در آن بخش ها جایگزینی انواع بلوک های سه جداره با بلوک های دوجداره منطقی تر به نظر می رسد.

برای مثال، دیوارهای جدا کننده فضاهای داخلی و یا بین واحدها، اصلی ترین بخش هایی هستند که دیوارچینی آن ها به وسیله بلوم ساده انجام می شود که می تواند جای خود را به بلوک های سه جداره بدهد. دیوارهای دور آسانسور و دیوارهایی که دور موتور خانه ها احداث می شود نیز از جمله فضاهایی است که استفاده از بلوک سه جداره در آن ها کاملاً توجیه دارد. توضیحاتی که داده شد در خصوص ساختمان های مسکونی عمدتاً مصداق دارد که البته می توان در همین بخش ها برای ساختمان های تجاری و اداری نیز توصیه تعویض انواع بلوک های سه جداره را ارائه نمود.

در ساختمان های آموزشی و سیاحتی با کاربری هایی مثل هتل و مراکز اقامتی به دلیل سختگیرانه بودن استانداردهای عایق صوتی و عایق حرارتی استفاده از این محصول می تواند سبب بهبود ویژه مشخصات ذکر شده گردد .

در مورد ساختمان های ویلایی که ساختمان های با استفاده غیر مداوم تلقی می گردند استفاده از انواع محصولات بلوک های سه جداره توصیه نمی شود ولی استفاده از آن ها می تواند جنبه شخصی داشته و توصیه فنی برای استفاده از بلوک های سه جداره وجود ندارد.  این محصول همچنین برای کاربری های صنعتی نظیر دیوار سالن های صنعتی و سوله ها، فضاهای تولیدی و مواردی از این قبیل کاربرد داشته  و می تواند ارتقا ویژگی ها را به همراه داشته باشد. 

قیمت بلوک سه جداره

بلوک-سه-جداره-تک-سامان-2

عمدتا این نوع از محصولات نسبت به محصول مشابه دوجداره هم خانواده خود دارای بهای تمام شده بیشتری می باشد.  مقدار اضافه بها معمولاً به اندازه‌ای نیست که استفاده از آن را از توجیه خارج نماید و تنها درصد کمی اختلاف قیمت با نوع دو جداره خود دارد. ولی در مقام مقایسه انواع بلوک های سه جداره در بین شرکت های مختلف این اختلاف می‌تواند چشمگیر باشد چرا که هر شرکتی با توجه به فاکتورهایی نظیر نوع مواد اولیه، درصد اختلاط هریک از انواع مواد اولیه، تکنولوژی تولید، هزینه های سربار تولید و استراتژی قیمت گذاری دارای قیمت خاص خود بوده و نسبت به شرکت‌های دیگر قطعاً متفاوت خواهد بود.

ولی آنچه که حائز اهمیت است از منظر مشتری میزان ارزش بدست آمده ناشی از استفاده از انواع بلوکهای سه جداره در مقایسه با بهای پرداختی بایستی  مد نظر شرکت قرار گیرد و این موضوع در استراتژی قیمت گذاری آن ها لحاظ شود .

اشکال و انواع بلوک های سه جداره

همانگونه که توضیحات مختصری در بخش‌های قبلی داده شد اشکال متفاوت انواع بلوک های سه جداره می تواند نسبت به ابعاد بلوک و اندازه قطعات، فرم حفره ها،موقعیت قرارگیری حفره ها نسبت به یکدیگر و همینطور فرم نرینگی و مادینگی قطعه تغییر پیدا کند.

اندازه های متداول طول ۴۰ سانتی متر  برای عرض ۱۰ سانتیمتر  و طول ۵۰ سانتی متر  برای عرض ۱۵ سانتیمتر  و عرض ۲۰ سانتی متر بسیار رایج می باشد. ارتفاع بسیاری از بلوک ها ۲۰ سانتی متر می باشد و به ندرت محصولاتی با ارتفاع بیشتر یا کمتر از آن در بازار مشاهده شده است. اشکال متفاوت بلوک های سه جداره حاصل خروجی فرایند نیاز سنجی مشتریان بوده و دارای یک قالب کاملاً استاندارد نمی باشد و می تواند متناسب با نیاز در حال تغییر مشتریان دائماً عوض شده و نیازهای جدیدی را پوشش دهد.

دلیل گسترش استفاده از بلوک لیکا، مشخصات و ویژگی بلوک لیکا می باشد. پیشنهاد می کنیم درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنبد.

 نحوه اجرا

روش های اجرایی مرتبط با آن در آیین نامه های مختلف ساختمانی از جمله نشریه ۵۴ سازمان برنامه،  آیین نامه ۲۸۰۰ و دستورالعمل های مرتبط به طور کامل شرح داده شده و برای اجرای این نوع از محصولات نیاز به دستورالعمل جدیدی نمی باشد و همان روش های متداول در خصوص روش های اجرایی انواع بلوک ساختمانی که عمدتاً از نوع دو جداره می باشند در مورد این محصول نیز مصداق داشته و قابل استفاده می باشد.

 در پایان قابل ذکر است انواع محصولات سه جداره و در ادامه چهار جداره، چندین جداره ها، بلوک لیکا و … حاصل فعالیت های واحدهای تحقیق و توسعه و کشف نیاز مشتریان می باشند که در طول زمان نیازمند بازنگری و به روز رسانی می باشد. آن محصول جدیدی که بتواند نیاز مشتریان را بهتر پاسخ دهد شاید در آینده نزدیک جایگزین انواع بلوک های سه جداره گردد. 

شرکت تک سامان آماده ارائه خدمات و مشاوره فروش بلوک های سبک سیمانی را دارد. با کارشناسان ما تماس بگیرید.

enemad-logo