دلیل ترک دیوار چیست و چگونه میتوان ترک دیوار را ترمیم کرد؟

مقالات

دلایل زیادی سبب شکستگی دیوار می شوند. حتی بعد از چند سال از عمر یک خانه تازه ساخته شده می توان نشانه های ترک را روی دیوار مشاهده کرد. اما چه راه کار هایی برای رفع آن وجود دارند؟ برای ترمیم و بهبود دیوارهای آسیب دیده بهتر است مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

محتوا

ترک خوردن دیوار: دلایل و راه های مقابله

هنگامی که ترک‌ها روی دیوارهای ساختمان ظاهر می‌شوند، می‌تواند باعث نگرانی شود. درک دلایل پشت این ترک‌ها برای رسیدگی به مسائل اساسی و جلوگیری از آسیب بیشتر بسیار مهم است.
دلایل احتمالی زیادی برای ایجاد ترک در دیوارها وجود دارد، برخی از آن‌ها صرفاً مشکلات جزئی هستند که می‌توانند به راحتی برطرف شوند، اما برخی می‌توانند نشانه یک مشکل اساسی و جدی‌تر باشند. بنابراین، مهم است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد ترک در دیوارها می‌شود و آیا باید نگران آن باشید یا خیر.

مشاهده ترک خوردگی در ساختمان و اقدامات لازم برای مقابله با آن

مشاهده ترک‌ها در یک ساختمان می تواند برای صاحب آن خانه هشدار دهنده و نگران کننده باشد. اولین نشانه‌های ترک خوردن روی دیوار می تواند به راحتی صاحب خانه را دچار وحشت کند. گاهی اوقات استفاده از یک ملات جهت ترمیم می‌تواند مشکل را برطرف کند، اما اگر وضعیت جدی باشد، ترک‌ها می‌تواند به معنای آسیب سازه‌ای ساختمان باشد. در چنین مواردی فقط یک کارشناس مقاوم سازی می تواند ریشه مشکل را شناسایی کند. اما مهم است که بدانیم ترک دیوار چگونه ممکن است رخ دهد. در زیر راهنمای کوتاهی برای ساکنین در مورد انواع ترک و چگونگی مقابله با آنها و تخمین شدت ترک های قابل مشاهده قبل از مراجعه کارشناس مقاوم سازی آورده شده است.

انواع ترک‌ خوردگی در سطح دیوار

  • ترک های سازه‌ای
  • ترک های غیر سازه‌ای

ترک های سازه ای و غیر سازه ای چیست؟

ترک‌های ساختمانی در دو نوع کلی، با منشاء سازه‌ای و منشاء غیرسازه‌ای به وجود می‌آیند. ترک سازه‌ای به دلیل تغییرات بوجود آمده در موقعیت اجرای ساختمان رخ می‌دهند؛ ترک غیر سازه‌ای، حاصل فعل و انفعالات حرارتی یا ایجاد جابه‌جایی در اجزای غیرسازه‌ای است.
ترک‌ های ایجاد شده در ساختمان به دو دسته سازه‌ای و غیر سازه ‌ای تقسیم می‌شوند. و معمولاً ترک‌های با عرض و عمق کم ترک‌های غیر سازه‌ایی هستند و از اهمیت زیادی به لحاظ تخریب ساختمان و خطرات جانی برخوردار نیستند.
همه ی ترک های ساختمانی سازه ای نیستند و بعضی از آنها عوامل دیگری دارند. ترک های غیر سازه ای به ترک هایی اطلاق می گرددند که به دلیل افزایش بارهای وارده بر اجزا ساختمان، تغییر میزان رطوبت، تغییر مقدار دما، یخ بندان و … به وجود آمده اند. ترک های ایجاد شده در دیوارها، جان پناه و… به دلیل عوامل ایجاد شده از نمونه های ترک های غیر سازه ای می باشند.

انواع ترک‌ خوردگی در سطح دیوار

میزان خطر پذیری انواع ترک

ترک خوردگی دیوار ممکن است هم برای دیوارهای داخلی ساختمان رخ دهد و هم دیوارهای پیرامونی و خارجی درگیر ترک خوردگی باشند. به منظور شناسایی و بررسی میزان خطر یک ترک خوردگی به چهار عامل در زیر اشاره شده است:

  1. شناسایی محل ترک خوردگی
  2. شناسایی جهت ترک خوردگی (ترک عمودی، ترک افقی، ترک مورب و ترک نامتقارن)
  3. بررسی احتمال جدا شدگی قسمتی از مصالح دیوار و یا قاب دیوار
  4. بررسی احتمال گسترش ترک خوردگی و یا ترک خوردگی مجدد

در صورتی که موارد بالا بررسی و تایید شد و ترک خوردگی با عرض زیاد و ترک های مورب و پلکانی در سازه رویت شود آسیب در سازه وجود داشته و می‌بایست برای رفع آن با متخصصان حوزه مقاوم سازی مشورت شود.

ترک های خطرناک در ساختمان

به طور کلی ترک های پیش رونده که به ویژه با منشا سازه ای هستند و دارای طول و عرض زیادی هستند، ترک های خطرناک قلمداد می شوند و لازم است که جهت رفع آن ها و ریشه یابی این ترک ها اقدام شود و با متخصصین در این حوزه مشورت گردد.

انواع ترک های دیوار از نظر شکل ترک

همواره توجه داشته باشید که می‌بایست با متخصصان عمران در این حوزه مشورت صورت پذیرد و ساکنین تا قبل از مراجعه تیم مقاوم سازی می بایست جهت ترک خوردگی و پیشروی آن را بررسی نمایند.
انواع ترک بر اساس جهت ترک خوردگی عبارتند از:

۱. ترک خوردگی عمودی

ترک‌های عمودی سازه‌ای بوده و اگر عمق و عرضشان زیاد باشد از اهمیت زیادی برخوردارند. ترک‌های عمودی که از نقطه‌ای شروع می‌شوند که دیوار خشک به سقف می‌رسد، معمولا در اثر نشست فونداسیون و یا اجرای غلط اتصال دو دیوار متقاطع در تقاطع دیوارها ایجاد می‌شوند.

۲. ترک افقی، برشی و خمشی

ترک‌های افقی حتی شدیدتر هستند و اغلب نشان دهنده آسیب ناشی از نفوذ آب، جابجایی پی یا سایر مسائل سازه‌ای هستند. ترک‌هایی که در راستای افق و در طول دیوار ایجاد می‌شوند و معمولا به چند دلیل عمده به وجود می‌آیند:

  • عدم دقت و مهارت در دیوارچینی. به هنگام اجرای دیوار، درصورتی که دیوار به صورت ناپیوسته و در واقع دو تکه و با وقفه زمانی اجرا شود پس از اجرا احتمال وجود ترک افقی در محل ناپیوستگی بسیار محتمل است.
  • در اثر کمانش و شکم دادن دیوارهایی که یکپارچه و یا بلند اجرا شده‌اند و یا به آن‌ها نیرویی همانند خاک از پشت وارد می‌شود.
  • خیز برداشتن تیر زیر دیوار در اثر بارگذاری بیش از حد و یا نامتقارن و در نتیجه ایجاد ترک‌های برشی از اولین و پایین‌ترین رج‌های دیوار در محل ملات بین بلوک‌ها و ایجاد ترک‌های خمشی به صورت عمود بر راستای تیر.

تغییر شکل قاب‌های بتنی در زلزله‌های حتی کوچک، باعث جداشدگی دیوارهای غیر سازه‌ای از تیر در محل اتصالشان در تراز سقف می‌شود، که در صورت استفاده از نماهایی با ضخامت کم، همانند نمای سیمانی، این گسستگی به صورت ترک افقی در دو امتداد نما پدیدار می‌شود.

۳. ترک مورب (مایل و پلکانی)

ترک‌های با زاویه ۴۵ درجه نسبت به راستای افقی، مورب می‌باشند که اغلب ترک‌های مورب معمولا نشان‌دهنده فرونشست فونداسیون هستند
مواردی که در سازه باید بررسی و کنترل شوند عبارتند از:

  • درها و پنجره‌ها باید بررسی گردد که آیا ترک خوردگی تغییراتی در نحوه باز و بسته شده آنها به وجود آورده است یا خیر. در صورتی که درها و پنجره‌ها به راحتی باز یا بسته نمی شوند، ممکن است مشکل سازه ای داشته باشید.
  • تاب برداشتن، خم شدن، شکم دادن و خیز از مواردی هستند که نشان دهنده خطر قریب الوقوع در سازه هستند و باید فورا جهت پیشگیری و ترمیم آسیب‌های رخ داده اقداماتی صورت گیرد.

ریشه و علل ترک خوردگی در دیوار

انواع ترک های دیوار از نظرعرض ترک

ترک های به وجود آمده در ساختمان دارای عرض متفاوتی بوده شامل ترک های به نازکی تارک مو که با چشم غیر مسلح قابل مشاده نبوده تا ترک های عمیق. بر این اساس انواع ترک عبارتند از:

ترک های نازک

ترک های با عرض کمتر از یک میلیمتر را ترک های نازک گویند.

ترک های متوسط

ترک های به عرض یک تا دو میلیمتر را ترک های متوسط گویند.

ترک های ضخیم

ترک های به عرض بیش از دو میلیمتر را ترک های ضخیم گویند.

علت ایجاد ترک غیر سازه ای کدام است؟

  • یخبندان می تواند ایجاد ترک ساختمان را در پی داشته باشد. چنین ترک هایی معمولا در جهت مورب ایجاد می شوند.
  • وجود نم و رطوبت علی الخصوص در فصل های پر باران و پر برف می تواند به عاملی برای ایجاد ترک تبدیل شود. این نوع ترک ها از نوع غیر سازه ای هستند.
  • نشست ساختمان یک دلیل مهم دیگر است..
  • گچ کاری (نازک کاری) نامناسب عامل مهم دیگری است که می تواند به ایجاد ترک بر روی دیوار منتهی گردد.

۱. جمع شدگی (انقباض گچ)

انقباض گچ یکی از شایع‌ترین علل ایجاد ترک در دیوارها است و در نتیجه از دست رفتن رطوبت با خشک شدن گچ به وجود می‌آید. جمع شدگی گچ جای نگرانی ندارد و می‌توان آن را به سادگی ترمیم کرد.

۲. زلزله و ارتعاشات

هر حرکت رفت و برگشتی می‌تواند باعث ایجاد ترک شود که رایج‌ترین آن‌ها زلزله است. اگر بعد از زلزله متوجه ترک‌هایی شدید، بهتر است در صورتی که نشانه آسیب سازه‌ای شدیدتر باشد، آن‌ها را بررسی کنید.
نظر به این که از عمده آسیب های مشاهده شده در زلزله های اخیر جدا شدن دیوارهای غیرباربر از اجزای سازه ای و ترک های بزرگ طولی و قطری در آنها میباشد، انتخاب دیوار مناسب برای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. با توجه به تنوع دیوارها و تعدد معیارها، اتخاذ تصمیمی که تمام عوامل مؤثر را مدنظر قرار دهد ضروری است.
در زلزله های گذشته مشاهده شده است که عناصر غیرسازه ای به مراتب آسیب پذیرتر و حساس تر از اعضای سازه ای می باشد. یکی از عناصر غیرسازه ای که بیشترین پتانسیل تخریب کلی ساختمان را دارد، دیوارهای پرکننده است. برای ساختمان های مهم باید از خرابی این دیوارها در برابر زلزله جلوگیری شود به طوری که عملکرد این ساختمان ها پس از زلزله متوقف نگدردد. شایع ترین دلیل کاهش عملکرد ساختمان ها در زلزله های اخیر، جداشدن دیوارهای جداکننده از اجزای سازه ای، ترک های بزرگ طولی و قطری در دیوارها و تخریب دیوارهای جداکننده داخلی بوده است. ممکن است در یک ساختمان پس از بروز بلایای طبیعی سازه ایستایی خود را حفظ کرده باشد، ولی به دلیل آسیب های غیرسازه ای از خدمت رسانی باز بماند. نظر به این که دیوارهای داخلی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وزن سازه است، انتخاب گزینه مناسب میتواند باعث کاهش بار مرده ساختمان و در نتیجه کاهش نیروی زلزله وارد شده به کل ساختمان گردد. در مورد عملکرد لرزه ای انواع دیوارها آزمایش هایی توسط محققین انجام شده است. مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که نازک کاری دیوارها در حفظ انسجام و یکپارچگی دیوار و افزایش مقاومت و سختی قاب دارای میانقاب نقش اساسی دارد با وجود این که انتخاب مناسب ترین دیوار جداکننده داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در این راستا مطالعات کمی با استفاده از تکنیک های علمی صورت گرفته است.
از آنجایی که دیوارهای جداکننده داخلی و خارجی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر وزن سازه میباشد، انتخاب دیوار مناسب برای ساختمان هایی که در مناطق زلزله خیز قرار گرفته اند، بسیارحائز اهمیت است.

علت به وجود آمدن ترک در دیوار

انواع مختلفی از ترک ها وجود دارند. ترک خوردن دیوار به معنای ایجاد شکاف دیوار است. اگر سوراخی در دیوار مشاهده میکنید به معنای ترک برداشتن نیست اما اگر دیوار شکافته شده به این معناست که دیوار ترک خورده است. ترک های کوچک به دلایل مختلفی ایجاد میشوند اما ترک های گسترده نشان دهنده ی آسیب های جدی ساختاری هستند و میتوانند مشکلات جدی ایجاد کنند.

علت ترک خوردن دیوار بلوکی AAC

اگر از بلوک های ۱۰ سانتی متریAAC یا ابعاد دیگر برای دیوارچینی استفاده کرده اید بعد از چند ماه شاهد به وجود آمدن ترک هایی در قسمت های مختلف دیوار های بلوکی هستید. یکی از علت های ترک خوردن دیوار بلوکی استفاده از بلوک های AAC است. از طرفی کیفیت پایین بلوک های سبک نیز میتواند منجر به ترک خوردن دیوار ها شود.

علت ترک خوردن دیوار آجری

علت ترک خوردن دیوار های آجری گاهی به خاطر مصالح بی کیفیت و گاهی به دلیل بار های رفت و برگشتی مانند زلزله و یا نشست سازه ای به وجود می آید. ترک خوردن دیوار های آجری به شکل زیگزاگ و در بین ملات ها اتفاق می افتد.

علت ترک خوردن دیوار سیمانی

  • نشست ساختمان
  • خشک شدن سریع سیمان و یا مصالحی که برای نازک کاری استفاده شده است
  • عدم ایجاد درز انقباضی و ایرادات اجرایی
  • استفاده از مصالح نامرغوب

راه های پیشگیری و مقابله با ترک خوردگی دیوار

راه های پیشگیری و مقابله با ترک خوردگی دیوار

اگر منطقه‌ای مستعد زلزله یا شرایط محیطی خاص باشد، مهندسان ضوابط و راه حل هایی را در طراحی های خود قرار می دهند (مانند ضوابط ویژه برای طراحی در برابر زلزله) تا عملکرد ساختمان با آن شرایط سازگار شود.
با رعایت کردن تمام این موارد از جانب سازندگان و مهندسان عمران، با این حال با گذشت زمان، شاهد تغییرات نامناسبی در ظاهر سازه هستیم؛ این تغییرات شامل خیز تیر یا سقف، خوردگی بتن در قسمت های مختلف، خوردگی و زنگ زدگی آرماتورها و در نهایت ترک خوردگی دردیوار می‌باشد.

ریشه یابی ترک خوردگی در دیوار

شناخت منشاء ترک دیوار اولین گام در ارزیابی دقیق آسیب و هزینه ترمیم و مقاوم سازی ساختمان است. در اینجا برخی از دلایل احتمالی ترک‌های قابل مشاهده ذکر شده است.

۱.طراحی و اجرای ضعیف ساختمان

در صورتی که در مرحله طراحی سازه دقت کافی مبذول نگردد و الزامات مربوط به طراحی لرزه‌ای (در صورت نیاز) در طراحی سازه گنجانده نشود و یا در مرحله ساخت و اجرا خطاها و اشتباهاتی صورت گیرد و یا مصالح نامرغوب در سازه به کار برده شود، می توان شاهد ترک خوردگی و آسیب دیدگی در سطح دیوار بود.

۲. ترک خوردگی ناشی از نشست ساختمان

در صورتی که خاک منطقه و خاک پی ساختمان دچار ضعف در باربری باشد و دارای قدرت کافی برای انتقال نیروی ساختمان نباشد سازه دچار نشست می‌شود. بعلاوه در صورت خاکبرداری و گودبرداری غیر اصولی در زمین مجاور و مهار نشدن خاک با روش های پایدار سازی گود، نشست سازه بسیار محتمل است. در صورتی که نشست ساختمان بیش از حد باشد، ترک خوردگی دیوار غیرقابل جلوگیری است.

۳. احداث ساختمان بر روی خاک نرم و شکل پذیر

خاک نرم بر اثر افزایش رطوبت ازدیاد حجم پیدا می‌کند و در صورت از دست دادن رطوبت دچار انقباض و کاهش حجم می‌شود. خاک رس یکی از این نوع خاک‌ها است که بسیار تغییر پذیر است اما ماسه و شن به اصطلاح خاک غیر واکنشی هستند؛ در صورتی که خاک پی رس زیاد داشته باشد شاهد نشست و ترک خوردگی دیوارها هستیم. بنابراین در خاک های رسی با ضعف باربری، لازم است طراحان سازه در طراحی پی از طراحی پی های عمیق و یا نیمه عمیق استفاده کنند.

۴. تخریب مصالح ساختمانی به کار رفته در سازه

مصالح ساختمانی عمر تعریف شده و مشخصی دارند. خوردگی آرماتور، وجود رطوبت و… همگی می تواند به تخریب مصالح ساختمانی و در نهایت ترک خوردن دیوارها کمک کنند.

۵. ترک های ایجاد شده بعد از زلزله

ترک‌های ناشی از دریفت طبقات حاصل از حرکات رفت و برگشتی زلزله به دلیل اعمال تنش کششی بیش از ظرفیت کششی دیوار در نتیجه جابجایی قسمت فوقانی ایجاد می‌شود، بعد از جابجایی، شکل مستطیلی قاب به متوازی الاضلاع تبدیل شده و این افزایش طول قطر، موجب تولید تنش کششی و در نتیجه ایجاد ترک می‌نماید.

نحوه ترمیم ترک‌ دیوارهای بلوکی

ترمیم ترک هایی که در دیوارهای بلوکی ایجاد شده‌اند، کار آسانی نخواهد بود. شما باید در هنگام انتخاب بلوک سیمانی قبل‌ از خرید دقت کرده و محصولی را انتخاب نمایید که علاوه‌بر دوام و استحکام بالا، دارای طول عمر زیادی بوده و از قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ای نیز برخوردار باشند. زیرا اگر بلوک‌های غیراستاندارد و نامرغوب تهیه کنید، باید برای تعمیر و عواقب بعدی به‌ وجود آمده هزینه بالایی را صرف کنید. از آنجا که ترک‌های دیوار بلوکی غیر سازه‌ای هستند شما می‌توانید توسط مواد پرکننده ترک را بپوشانید.
گروه تک سامان هور تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی سنگین بوده و تمامی محصولات خود را با بالاترین کیفیت به دست مشتریان می‌رساند.

دلایل ترک برداشتن دیوار چیست؟

قدم اول برای ترمیم شکستگی دیوار لازم است دلیل این واکنش دیوار را بیابید. هر چند این ترک ها در بیشتر مواقع به دلیل ترکیب های بین مصالح و گچ صورت می گیرد. اما متریال های دیگری چون نشست زیر بنای سازه، تغییر و تحول های جوی یا دمای هوا، اجرای سازه های همجوار و نزدیک بودن به وسایلی چون راه آهن سبب این ترک های می شوند. اما در بیشتر مواقع چنین ترک هایی در اثر موارد زیر ناشی می شوند:

  • عدم توازن در وزن آب و گچ بکار رفته در آن
  • خاک کف سازه نشست پیدا کند
  • در نظر نگرفتن زمانی برای خشک شدن گچ و اجرای چند لایه روی آن به بیان ساده اجرای ناصحیح گچ کاری
  • بکار بردن گچ های بی کیفیت
  • خاک برداری برای ساخت بنا در مجاور سازه
  • در اثر سرما و کسی در سازه سکونت نداشته باشد
  • در اثر حرارت زیاد مانند گچ پشت بخاری
  • در اثر حوادث طبیعی چون زلزله

بیشتر بخوانید: کابینت مینیمال چیست

شناسایی عمق شکستگی دیوار

قبل از انجام ترمیم شکستگی دیوار بهتر است میزان عمق ترک ها را بسنجید. اگر عمق آسیب در حد متوسط یا بسیار جزئی باشد، شما می توانید از راه کار هایی که در ادامه مطلب بیان می شود بهره ببرید. اما اگر عمق این آسیب زیاد باشد باید قبل از ترمیم با یک مهندس با تجربه مشورت نمایید. چرا که امکان دارد امنیت ساکنین سازه و ایمنی سازه در خطر باشد. چرا که در برخی موارد امکان دارد بجای ترمیم نیاز به بازسازی مجدد باشد.

روش های ترمیم شکستگی دیوار

در حالت های غیر حاد با اجرای مراحل زیر برای شکستگی دیوار می توانید نتایجی دائمی را به ارمغان آورید.

تعمیر ترک دیوار

برخی از آسیب ها بسیار جزئی هستند شما می توانید از طریق اسپری های مخصوص ترک استفاده کنید و آن را پوشش دهید. اما گاهی ترک ها بسیار عمیق هستند در نتیجه لازم است ابتدا ترک ها پوشیده شوند. بعد از بین بردن درز های ایجاد شده مرحله‌ هم سطح کردن سطح آسیب دیده با بقیه دیوار انجام می شود. در نهایت می توانید در آخر کار از اسپری استفاده کنید.

قبل از بکار بردن اسپری ان را به خوبی تکان دهید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند. تا حد امکان برای قسمت های شکستگی دیوار از چند لایه اسپری استفاده کنید تا نتیجه مطلوب و زیبایی داشته باشد.

برای پوشش درز های دیوار ابتدا به کمک کاردک شکستگی را تمیز کنید. حال به کمک سمباده دیوار را صاف نمایید که نتیجه کار یک دست گردد. سپس درز ها را با بتونه پوشش دهید. دقت نمایید بتونه انتخابی باید با جنس دیوار هماهنگ باشد. به این معنا که می توانید متناسب با جنس دیوار بتونه معمولی، روغنی و غیره استفاده کنید. پس از خشک شدن بتونه مجددا به کمک سمباده سطح کار را صاف و یک دست کنید. حال شما می توانید سطح روئین را با اسپری یا رنگ، رنگ نمایید. پیشنهاد میکنیم مقاله انواع نمای ساختمان را نیز مطالعه نمایید.

روش های ترمیم شکستگی دیوار

پوشش شکستگی دیوار با کاشی استخری

اگر از پیش آمدن دوباره درز ها خوشتان نمی آید می توانید برای ترمیم از کاشی استخری استفاده کنید. این محصول در رنگ های مختلفی در بازار یافت می شود و از نظر استحکام از مقاومت بالایی برخوردار است.

استفاده از کاشی های طرح برجسته

اگر دیوار های شما در برابر رطوبت یا حرارت قرار دارد می توان از کاشی برای ترمیم بهره برد. چرا که کاشی ها بهترین گزینه برای ترک های ناشی از تغییر دما می باشند. کاشی طرح برجسته نیز علاوه بر استحکام دارای دکوری بسیار زیبا و منحصر به فردی است.

بیشتر بخوانید: حقوق معمار در ایران

شکستگی دیوار سرویس بهداشتی

برای فضایی که مرطوب است بهتر است برای ترمیم دیوار های آن از پوشش سنگ استفاده نمایید. چرا که علاوه بر مقاومت بالا از ویژگی ضد آب برخوردار است. همچنین سنگ از مزیت استحکام بالا در برابر فرسایش برخوردار است.

ترمیم شکستگی دیوار با FRP

در این روش ابتدا سعی می شود قسمت هایی که درز به وجود آمده است به خوبی پوشش یابد و سپس آن را با بقیه دیوار یک دست می شود. حال به کمک الیاف frp این دیوار ها را به یکدیگر وصل می شوند. این راه کار علاوه بر رفع درز ها در مقاوم سازی دیوار و سازه نیز نقش موثری دارد.

ترمیم شکستگی دیوار با رزین اپوکسی

هنگامی که ترک های دیوار جدی هستند و امکان دسترسی به عمق ترک وجود ندارد تزریق اپوکسی راهکار عاقلانه است. این راه کار به دو طریق انجام می شود که برای تزریق یا حفره کوچکی با زاویه ای به اندازه ۴۵ درجه ایجاد می کنند یا در بخش درز همان راستا سوراخ را برای تزریق حفر می کنند.

آنچه در این راه کار مهم است تمیز کردن فضای داخل درز است. سپس تزریق انجام می شود و کل درز پوشش داده می شود و دو لب ترک بهم وصل می گردند. در نهایت می توان سطح ناهمگن را صاف کرد. مزیت عمده این روش ضد آب بودن سطح رزین است و دیوار را از سولفات و دیگر موادی که سبب فرسایش می شود جلوگیری می کند.

ترمیم شکستگی دیوار به کمک FRCM

استفاده از این روش ترمیم علاوه بر رفع ترک در مقاوم سازی دیوار های ساختمان بسیار موثر است. مزیت عمده این روش پیشگیری از تکرار مجدد درز های به وجود آمده است. اگر علاقه مند بودید مقاله چسب کاشی را نیز مطالعه نمایید.

اصلاح شکستگی دیوار در حد بسیار جزئی

گاهی درز های ایجاد شده آنقدر جزئی هستند که نیاز نیست در ترمیم آن هزینه کنید. گاهی تنها با بکار بردن وسایل خانه می ‌توان از نمایان شدن این درزها جلوگیری کرد. شما می توانید از وسایلی چون کنسول، گلدان و غیره استفاده کنید. گاهی می توان شکستگی دیوار را با راه کار های فنی از جمله قرار دادن یک پریز یا کلید در محل درز پوشش داد.

enemad-logo