فوم بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ قیمت و مقاومت فوم بتن

مقالات

قابلیت بتن در صنعت ساخت و ساز بسیار گسترده بوده و روز به روز نیز پیشرفت آن برای مصارف متعدد افزایش می یابد. پس فوم بتن یکی از انواع مشتقات بتنی است که از مخلوط ملات سبک همچون آب، ماسه ریز، سیمان پرتلند یا به تنهایی فوم پایدار از قبل ساخته و خاکستر بادی حاصل می گردد. البته این مخلوط منجر به تولید ماده ای با وزن سبک و ساختار متخلخل می شود که مقاومت و دوام بتن را افزایش می دهد. پیشنهاد میکنیم حتما مقاله نسبت سیمان به آب را نیز مطالعه کنید.

فوم بتن چیست و تاریخچه فوم بتن

اکثر افراد جامعه بر این باورند که فوم بتن جزء مصالح جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. ولی تولید این محصول به سال ۱۹۸۰ میلادی توسط دو دانشگاه معروف اروپا و آلمان باز می گردد. همچنین ورود این محصول به ایران در سال ۱۳۸۰ و توسط کارخانه بلوک clc بود که همچنان در شیب بندی و کف سازی بام پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول اسفنجی از فوم و دوغاب سیمانی تشکیل شده است که با حبس حباب ها داخل دوغاب سیمانی می توان بتن با چگالی خیلی پایین را تولید کرد.

از دیگر عناوین به کار رفته به جای این فوم با جنس بتن می توان به بتن کفی، بتن متخلخل، بتن هوادار، بتن اسفنجی سبک، بتن سبک و بتن اسفنجی اشاره کرد.

کاربرد فوم بتن

وزن فوم بتن سبک بوده و در جاهایی که به فرم های بتن با ابعاد بزرگ نیاز باشد بهترین انتخاب محسوب می شود. زیرا حمل و نقل آن از یک محل به محل دیگر به آسانی و بدون ایجاد مشکل صورت می گیرد. همچنین در شرایطی که به سوراخ کردن بتن برای پروسه لوله کشی و سیم کشی نیاز باشد این نوع فوم گزینه مناسبی خواهد بود.

این محصول عاری از هرگونه مواد سمی بوده و یکی از مصالح سازگار با محیط زیست به شمار می رود. البته ترکیب اصلی این نوع بتن هوا بوده که ۸۰% درصد محصول را در بر می گیرد و از خواص مقاوم در برابر آتش، جذب صدا و عایق برخوردار می باشد. پس از مهم ترین کاربردهای فوم از جنس بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بلوک سیمانی

بیشتر بخوانید: بتن ریزی در هوای سرد

کف سازی طبقات

کف سازی طبقات یکی از وسیع ترین و مهم ترین کاربردهای فوم بتن به شمار می رود. اگر از این فوم به جای پوکه ریزی استفاده گردد در هر متر مکعب حدود ۳۰۰ kg سبک سازی می شود. همچنین عایق بندی صوتی و حرارتی در کف طبقات سه برابر افزایش می یابد. زیرا فوم به دلیل سرعت بالا در اجرا و وزن سبکی که دارد قابل استفاده از تمام طبقات ساختمان پس از اتمام امور تاسیساتی می باشد.

دیوارهای یکپارچه

با استفاده از فوم بتن و سیستم قالب بندی مدولار می توان دیوارهای یکپارچه و خانه ها را با سرعت بالا و قیمت پایین تولید کرد. همچنین در ساخت دیوار سالن های ضد صدا، گرمخانه ها و سردخانه نیز کاربرد دارد. پس در محل پروژه این نوع محصول با قالب بندی به صورت یکپارچه و کاملا عمودی ریخته می شود.

البته دیوارهای از قبل ساخته شده پنلی به کمک قالب های مخصوص تولید می گردند. این دیوارها به علت عایق بودن فوم برای پوشش لوله های برودتی و حرارتی، گرمخانه ها و سردخانه ها گزینه مناسبی هستند. از دیگر کاربردهای دیوار یکپارچه از جنس فوم با خاصیت عایق صدا در ساخت اتاق های آکوستیک و موتورخانه ها می باشد. همچنین یکی از روش های ترمیم ترک دیوار استفاده از فوم بتن می باشد.

بلوک های سبک غیر باربر

بلوک های سبک توپر همچون CLC,NAAC,AAC نیز از دیگر کاربردهای فوم بتن به شمار می روند. بنابراین با ساخت بلوک های فوم از جنس بتن در ابعاد دلخواه می توان کار مختص دیوار چینی برای بخش های جدا کننده ساختمان را با مصرف چسب بتن یا ملات انجام داد. پس استفاده از این نوع محصول یا بتن سبک، وزن ساختمان را به طور چشمگیری کاهش می یابد و کارهای نصب و جابجایی به سرعت پیش می رود. در نتیجه دستمزد کمتری پرداخت شده و در هزینه نهایی ساختمان کمتر خواهد بود.

ناگفته نماند که ساخت این نوع بلوک در محل پروژه، هزینه های ناشی از حذف ضایعات، حمل بلوک و بارگیری را کاهش می دهد. وزن این نوع بلوک های سبک در هر متر مکعب حدود ۶۵۰ الی ۱۱۰۰ کیلوگرم می باشد.

شیب بندی پشت بام

گزینه ایده آلی مناسبی برای شیب بندی پشت بام به حساب می آید. پس به محض اجرای این محصول روی پشت بام می توان به طور مستقیم پروسه ایزوگام یا عایق بندی را انجام داد. البته پوشش سقف های شیروانی با این فوم می تواند انتقال صوت و حرارت از طریق سقف را تا ۵۰% کاهش دهد و استحکام ورق های سقف را تضمین نماید. همین موضوع لرزش های اضافی سقف را کاهش می دهد. همچنین با کاهش بار مرده سازه از نیروهای وارده به ساختمان در اثر زلزله جلوگیری می کند. البته در صورت ویرانی می تواند وزن آوار را کاهش دهد.

مزایای استفاده از فوم بتن

وزن سبک
عایق حرارتی مناسب
سرعت اجرا بالا
سهولت اجرا
قابلیت استفاده در سطوح مختلف

مشکلات فوم بتن

۱. مقاومت فشاری پایین:

فوم بتن به طور ذاتی مقاومت فشاری پایینی دارد و برای استفاده در سازه‌های باربر مناسب نیست.

۲. نیاز به مراقبت‌های ویژه:

فوم بتن در برابر رطوبت و اشعه UV خورشید آسیب‌پذیر است و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

۳. احتمال ترک خوردگی:

فوم بتن در صورت عدم اجرا و عمل آوری صحیح، احتمال ترک خوردگی دارد.

۴. نیاز به متخصص:

اجرای فوم بتن به تخصص و مهارت نیاز دارد و باید توسط افراد مجرب انجام شود.

عوامل موثر بر قیمت فوم بتن

قیمت فوم بتن قیمت فوم بتن کف از طریق متراژ کار محاسبه می شود. همچنین محل پروژه و میزان دشواری اجرا می تواند یکی دیگری از عوامل تعیین کننده قیمت این مصالح ساختمانی باشد. پس با تهیه یک لیست از قیمت فوم با جنس بتن جهت انواع کف سازی ها و قیمت انواع پوکه ساختمان نیاز است که آن ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

بدون شک قیمت فوم از جنس بتن کمتر خواهد بود. ضخامت اجرایی از دیگر عوامل مشخص کننده هزینه اجرایی در این محصول است. پس جهت برآورد هزینه بایستی قیمت مایع این نوع فوم را مدنظر گرفت. وزن مخصوص این مصالح ساختمانی مانند دیگر عوامل ذکر شده قیمت نهایی را تخمین می زند. بنابراین با کاهش وزن فوم قیمت فوم کف یا سقف بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بتن پلیمری

عمل آوری فوم بتن

دستیابی به خواص فوم بتن نقش بسزایی در عمل آوری مناسب آن دارد. همچنین آب دهی در نخستین روزهای ساخت محصول یکی از عوامل کلیدی عمل آوری مطلوب به شمار می رود. پس جهت پیشگیری از ترک خوردن سطح بتن و عدم خشک شدن آن به ۲ بار در روز آبیاری نیاز است. همین امر مقاومت بتن را در بازه زمانی مشخص افزایش می دهد.

enemad-logo