کارشناسان تک سامان هور پاسخگوی شما هستند.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی تفاوت بین بتن و بتن آرمه به صورت تکمیلی

بررسی تفاوت بین بتن و بتن آرمه به صورت تکمیلی

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی برای تقویت بنیان سازه بتن می باشد. بتن به عنوان یک عنصر کلیدی در پایداری هرچه بیشتر سازه شناخته می شود؛ زیرا بتن به تحمل هرچه بیشتر فشار در ساختمان کمک می کند. بتن در قسمت های مختلف ساختمانی همیشه به کار گرفته می شود. بتن از سه جز اصلی سنگدانه، سیمان و آب تشکیل شده است. بر اساس نوع بتن درصد ترکیبات به کار رفته نیز تغییر پیدا می کند. بتن باعث افزایش مقاومت سازه در برابر ضربه های احتمالی می شود.

تفاوت بتن و بتن آرمه چیست؟

بتن و بتن آرمه به لحاظ ترکیبات به کار رفته تفاوت فاحشی دارند. اغلب از بتن آرمه برای ساخت یک سازه ساختمانی کمک گرفته می شود. بتن آرمه در مقایسه با بتن معمولی از مقاومت بیشتری برخوردار است. بتن آرمه به نسبت بتن در شرایط اضطراری نظیر زلزله دچار ترک و شکستگی نمی شود. محبوب ترین نوع بتن جهت به کارگیری در بخش های مختلف ساختمانی قطعا بتن آرمه می باشد. از اصلی ترین تفاوت های بتن آرمه و بتن می توان به چگالی متفاوت آن ها نیز اشاره کرد. بتن آرمه به عنوان یک کامپوزیت همه کاره شناخته می شود؛ در حالی که استفاده از بتن معمولی شامل محدودیت های مختلفی است.

بتن غیر مسلح چیست؟

بتن غیر مسلح چیست؟

بتن غیر مسلح به عنوان یکی از پرفروش ترین نمونه های موجود در بازار شناخته می شود. این نوع از بتن دارای وزن کمتری در مقایسه با سایر بتن های موجود در بازار می باشد. وزن بتن غیر مسلح در هر یک متر مکعب ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم است. وزن بسیار کم و همچنین مقاومت بالا در برابر ضربه تنها بخشی از ویژگی های مثبت بتن غیر مسلح می باشد. این نوع از بتن از ترکیب سنگ، سیمان و آب با درصد استاندارد تولید می شود. درصد اختلاط آب در بتن غیر مسلح به مراتب کمتر است؛ در نتیجه احتمال ترک خوردگی این بتن در شرایط مختلفی محیطی کمتر خواهد بود. برای بهبود خواص بتن غیر مسلح معمولا افزودنی های مختلفی را نیز به آن اضافه می کنند.

این نوع از بتن در سازه های ساختمانی در جهت کاهش سطح تماس با آرماتور و اسکلت ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بتن غیر مسلح کمتر دچار ترک خوردگی می شود و همچنین در مقایسه با سایر نمونه های موجود در بازار از قیمت ارزان تری برخوردار می باشد. بتن غیر مسلح در سازه ساختمانی در یک پروسه کوتاه مدت اجرا می شود. مقاومت کششی این نوع از بتن بسیار کم است و به اتصال سایر مواد کمک شایانی می کند. بتن غیر مسلح به علت طول عمر بسیار بالا به راحتی دچار سایش نمی شود. در سازه ساختمانی علاوه بر بتن غیر مسلح می توان از بلوک سیمانی نیز کمک گرفت. ابعاد و چارچوب مهندسی با استفاده از چنین متریالی در هر سازه ساختمانی قطعا به راحتی رعایت خواهد شد.
بتن غیر مسلح با هزینه کمتری قابل اجرا می باشد و هزینه های مربوط به ترمیم این بتن بسیار ارزان است. این نوع از بتن، از شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد؛ بنابراین در هر قسمتی از سازه ساختمانی می توان از آن استفاده کرد. برای سطح سازی در ساختمان ها معمولا از این نوع بتن کمک گرفته می شود؛ زیرا ایجاد سطحی هموار توسط این بتن بسیار راحت و آسان است.
ساختمان های بتن آرمه

ساختمان های بتن آرمه:

درصد قابل توجهی از ساختمان تجاری و مسکونی امروزی به کمک بتن آرمه ساخته شده اند. این بتن به کاهش وزن کلی سازه کمک بسیار زیادی می کند. هزینه اجرای بتن آرمه بسیار کمتر است؛ بنابراین به عنوان یک متریال اقتصادی شناخته می شود. بتن آرمه تا حدودی خاصیت ترمیم شوندگی دارد و در اثر عوامل مخرب محیطی دچار ترک و شکستگی نمی شود. پایه و اساس مقاومت در هر سازه ساختمانی را بتن آرمه تعیین می کند. پیشنیاز ساخت یک سازه امن و مطابق با اصول مهندسی بهره گیری از بتن آرمه می باشد. ساختمان بتن آرمه در برابر آتش و حرارت مقاومت کافی را از خود نشان می دهد. شکل پذیری بتن آرمه به گستردگی کاربرد آن کمک شایانی کرده است. ساختمان های بتن آرمه از مقاومت لرزه ای برخوردار هستند. هنگام وقوع زلزله احتمال تخریب چنین سازه هایی فقط کمتر از ۵ درصد می باشد. ساختمان های بتن آرمه تا سال ها پایداری خود را حفظ می کنند و حتی احتمال نشست چنین سازه هایی صفر است.

همچنین بخوانید :بلوک پرلیت

ساخت یک سازه ساختمانی با بتن آرمه با هزینه های کمتر نیز امکان پذیر می باشد. ساختمان های بتن آرمه مطابق با اصول نوین و به روز دنیای مهندسی ایجاد شده اند. مقدار بتن مصرفی در هر قالب در چنین سازه هایی به مراتب کمتر می باشد. ساختمان های بتن آرمه در برابر تغییرات هوایی بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می دهند. در اسکلت اصلی و ستون این ساختمان ها اغلب از بتن آرمه با درصدهای مختلف استفاده می شود. این ساختمان ها از توان بارگذاری بیشتری در مقایسه با ساختمان های عادی برخوردار هستند. در این ساختمان ها به هیچ عنوان بتن از محل اصلی خود دچار ترک و انحراف نمی شود؛ زیرا بتن پس از سخت شدن محکم در جای خود قرار می گیرد. ساختمان های بتن آرمه معمولا در مدت زمان کوتاه تر و با نیروی انسانی کمتری اجرا می شوند. در حالی که برای اجرای چنین ساختمانی با متریال متفاوت نیازمند به کارگیری از نیروی انسانی بیشتری هستید.
ساختمان های بتن آرمه با هزینه های بسیار کمتری قابل احداث و بهره برداری می باشند. به همین علت شما در هزینه های نهایی مربوط به ساخت چنین سازه هایی تا حد قابل توجهی می توانید صرفه جویی کنید. از دیگر مزایای بارز ساختمان های بتن آرمه عدم ایجاد انقباض و انبساط در هوای سرد و گرم می باشد. در صورتی که سایر متریال مشابه در تغییرات دما دچار انقباض و انبساط می شوند. در اثر این انقباض ترک های ریز و درشتی در سطح بتن به وجود می آید. بتن آرمه برای رسیدن به استحکام لازم به زمان نیاز دارد.

مدت زمان به استحکام رسیدن بتن آرمه بسیار کوتاه می باشد؛ بنابراین برای استفاده در ساخت سازه ساختمانی گزینه ای ایده آل شناخته می شود.