کارشناسان تک سامان هور پاسخگوی شما هستند.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع بلوک های ساختمانی

بلوک ساختمانی

انواع بلوک های ساختمانی در مجموع در دو گروه بلوک سیمانی و بلوک سفالی طبقه بندی می شوند. این بلوک های ساخت و ساز همواره باربر نیستند و می توانند به عنوان اجزای غیر باربر به عنوان جداکننده و یا پوسته خارجی به کار برده شوند. با آگاهی از خصوصیات و مشخصات هر یک از این بلوک ها، می توانید با مد نظر گرفتن موارد بیشتری متریال مورد نظر خود را خریداری نمایید.
انواع مختلف بلوک های ساختمانی برای دیوار کشی و دیوار چینی در ساخت و ساز و حتی در دیوار کشی حیاط باغ و یا ساختمان استفاده می شود. با ملاحظه به مکان استفاده از این متریال نسبت به تعیین مدل و نوع بلوک بایستی اقدام نمود.

انواع بلوک های ساختمانی کدامند؟

همانطور که می دانید انواع بلوک های ساختمانی زیاد می باشد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

بلوک سیمانی

تولید بلوک سیمانی معمولا از سیمان و سنگدانه ها با الگوی اختلاط مشخص و با توجه به اینکه با چه مشخصات فنی ای می خواهیم، تولید شده است. در این صورت جهت ساختمان سازی خود که تمایل دارید این بلوک ها را بکار ببرید لازم است با انواع بلوک آشنا شوید تا بتوانید مقرون به صرفه ترین مصالح را با توجه به نیاز خود داشته باشید. بلوک سیمانی خود دارای انواع متنوعی به شرح زیر می باشد:

بلوک لیکا

این نوع بلوک از تلفیق آب و سیمان با سنگدانه های کم وزن (سبکدانه) تولید شده است. جهت کاهش وزن بلوک لیکا از رس منبسط شونده(پوکه لیکا) که هوای زیادی درون آن است استفاده می شود. چگالی خشک این بلوک می تواند بین 900 تا 1700 کیلوگرم بر متر مکعب باشد. همچنین حداقل مقاومت فشاری استاندارد این بلوک حداقل 2.5 مگاپاسکال باید باشد. می توان از بلوک لیکا به منزله عایق هم استفاده کرد.

بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی که چگالی خشک آن ها بین 900 تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است بلوک سیمانی سبک گفته می شود. اقسام بلوک سیمانی سبک مطابق چگالی آن ها در چند گروه بلوک سیمانی رده D3، D4، D5 و D6 طبقه بندی می شوند.

بلوک های سفالی

یکی دیگر از انواع بلوک های ساختمانی، بلوک سفالی می باشد. وزن این محصول در قیاس با مدل سیمانی کمتر است. بلوک سفالی در سقف های تیرچه و یا جهت اجرای دیوار چینی کارایی دارد. این متریال مزایای خاصی دارد که می توان سبک بودن آن در را نام برد. اما این مصالح مقاومت فشاری پایینی دارد که موجب فزایش پرت مصالح می شود و همچنین این مصالح عایق نیستند.

بلوک های گچی

این بلوک های را می توان از دیگر بلوک های کاربردی در صنعت ساخت و ساز دانست. این گروه از بلوک ها همانطور که از نامشان مشخص است با بکارگیری از گچ تولید شده اند. این فرم به آنها این امکان را داده تا وزنی کم داشته باشند.
مسئله حائز اهمیت در خصوص با بلوک های گچی، قالب خاص آن ها می باشد. به نوعی که شامل کام و زبانه می باشند. همچنین دارای ابعاد بزرگتری نسبت به سایر مصالح هستند که این مسئله سبب می شود تا اجرای آن ها راحت تر و سریع تر باشد.

لیپر

لیپر یکی دیگر از انواع بلوک های ساختمانی است که از پرلیت و سبکدانه های معدنی تولید می شود. از عمده ترین خصوصیات این مدل بلوک می توان عایق صوتی و حرارتی بودن آن ها را نام برد. از مزیت این نوع بلوک می توان به ممانعت از آتش سوزی و استقامت زیاد آن در آتش سوزی ها اشاره نمود. این گونه بلوک ها قابلیت کار پذیری و برش را هم دارند.

مزایای بکارگیری انواع بلوک های ساختمانی

انواع بلوک های ساختمانی
استفاده از انواع بلوک های ساختمانی دارای مزایای متنوعی به شرح زیر می باشد:

  • صرفه جویی در استفاده از مصالح و مواد اولیه
  • زمان اجرا
  • حمل و جابه جایی راحت
  • عایق بودن نسبی گرمایشی و صوتی
  • راحتی و سهولت در مهار نمودن لرزه ای دیوار
  • سبک سازی در ساخت و ساز
  • میان تهی و کم وزن بودن بلوک در قیاس با آجر

نکات مهم در زمان خرید انواع بلوک های ساختمانی

در بازار انواع بلوک های ساختمانی همواره مطابق ابعادی که دارند و تعداد جداره هایشان طبقه بندی می شوند. در زمان خرید توجه نمایید که رنگ این مصالح یکدست و سطح آن بدون ترک خوردگی باشد و همچنین بلوک دچار لب پر شدگی نشده باشد. چرا که این گونه متریال دارای سطح کیفی عالی بوده و خرید آن کاملا به صرفه می باشد.
در زمان خرید بلوک های سفالی در سایز های متنوع بایستی دقت نمایید که ابعاد کامل بلوک مورد نظر خود را برای فروشنده معلوم نمایید تا بتوانید نرخ درستی از آن داشته باشید. همانطور که هزینه جابه جایی خیلی زیاد است به ظرفیت کامیون مدنظر در زمان سفارش توجه نمایید تا بتوانید بلوک های زیادتری را در ماشین جا دهید‌
جهت تعیین قیمت بایستی شمار بلوک های خود را در مترمربع ارزیابی نمایید و قیمت هر متر مربع را معیار مقایسه قرار دهید. نکته حائز اهمیت این است که برخی ها سطح کیفی پایین سیستم های تولیدی خود و مواد اولیه نامرغوب، ضخامت جداره های آن را بیشتر قرار می دهند که سبب بالا رفتن وزن بلوک می شود.

مرجع مناسب جهت خرید انواع بلوک های ساختمانی

همانطور که گوناگونی انواع بلوک های ساختمانی در بازار زیاد است به آن اندازه هم تنوع فروشندگان و نمایندگی فروش آن ها هم زیاد است. در حقیقت امروزه خیلی از کارخانه ها و فروشندگان به عرضه انواع بلوک های متنوع مبادرت نموده اند. این مسئله سبب شده تا رقابت تنگاتنگی در میان آنها صورت گیرد.
علاوه بر این هر کدام از این فروشندگان دارای شرایط خاص به خود هستند که سبب می شود تا ارائه به وسیله آنها متغیر باشد. از سوی دیگر خیلی از آنها هم خرید خود را در تعداد بالا انجام داده و مخارج نگهداری کمتری دارند. تلفیق کلی این موارد به همراه هم سبب شده تا نرخ یک محصول میان فروشندگان تغییر کند. این مسئله هم اغلب سبب سردرگمی کاربران می شود. برای خرید این محصولات بهتر است به مجموعه های معتبر در این حیطه رجوع نمایید تا محصول مدنظر را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهند‌.

قیمت انواع بلوک های ساختمانی

انواع بلوک های ساختمانی با ملاحظه به خصوصیاتی که دارند و مواد اولیه ای که در آنها استفاده شده است دارای قیمت های متمایزی هستند. بایستی با ملاحظه به بودجه و ابعاد مورد نظر بلوک ها خریداری شوند. همواره بلوک های سیمانی در قیاس با بلوک های سفالی قیمت بیشتری داشته و حتی استفاده بیشتری هم دارد زیرا در مجموع بلوک سیمانی به صرفه تر و با کیفیت تر است.