حقوق معماری در ایران چقدر است؟ حقوق معماری در ایران و جهان

مقالات
حرفه معماری رشته ای پرچالش بوده و اگر فردی با شناخت کامل وارد این شغل شود، می تواند برای او متنوع و زیبا باشد. حقوق معماری بسته به شرکتی که فرد در آن کار می کند، متفاوت است و با افزایش سابقه کار و سطح مهارت، حقوق معمار افزایش پیدا می کند. برای این که بدانید حقوق معماری در ایران چه قدر است؟ توصیه می شود این محتوا را با دقت کامل مطالعه کنید تا با مقایسه حقوق معماری در ترکیه و ایران آشنا شوید.

حقوق مهندس معمار در سال ۱۴۰۳

حقوق مهندس معمار در سال ۱۴۰۳ به عوامل مختلفی مانند تجربه، تخصص، محل کار، نوع کار و سابقه کار بستگی دارد.

به طور کلی، حقوق مهندس معمار در سال ۱۴۰۳ بین ۵ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان در ماه است.

برخی از عوامل مؤثر بر حقوق مهندس معمار:

تجربه: مهندسان معمار با تجربه بیشتر، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.
تخصص: مهندسان معمار با تخصص‌های خاص مانند معماری پایدار یا معماری داخلی، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.
محل کار: مهندسان معمار که در شهرهای بزرگتر یا در شرکت‌های بزرگتر کار می‌کنند، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.
نوع کار: مهندسان معمار که در پروژه‌های بزرگتر یا پیچیده‌تر کار می‌کنند، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.
سابقه کار: مهندسان معمار با سابقه کار بیشتر، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.
در اینجا به طور تقریبی حقوق مهندس معمار در سال ۱۴۰۳ بر اساس تجربه و سابقه کار آورده شده است:

کمتر از ۱ سال تجربه: ۵ تا ۱۰ میلیون تومان
۱ تا ۳ سال تجربه: ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان
۳ تا ۵ سال تجربه: ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان
۵ تا ۱۰ سال تجربه: ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان
بیش از ۱۰ سال تجربه: ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان

شرکت در آزمون های نظام مهندسی برای مهندسان معماری امری مهم است تا بتوانند به عنوان ناظر معماری در ساختمان ها مشغول شوند با به صورت رسمی طراحی نقشه های ساختمان ها را انجام دهند. مهندسان معمار با شرکت در آزمون نظام مهندسی میتوانند مهر نظام مهندسی یا گواهی اشتغال به کار رسمی را بگیرند و در سه شاخه اجرا، طراحی و نظارت در این آزمون می توانند، شرکت کنند. درآمد مهندسان معماری دارای پروانه اشتغال بر حسب متر مربع زیر بنای کل و به صورت پروژه ای محاسبه می شود که  این در شهرهای مختلف، متفاوت است.

مطالب مرتبط:

امروزه انواع بلوک سبک در صنعت ساختمان سازی جایگاه پر رنگ و ویژه ای پیدا کرده است. پیشنهاد می کنیم درباره آن بیشتر بخوانید!

حقوق-معماری-در-ایران-02-تک-سامان-هور

درآمد رشته معماری در ایران

درآمد شغل معماری در ایران بسته به شهر مورد نظر متفاوت است یک کارشناس معماری در تهران حداقل درآمد آن از پنج میلیون شروع می شود و به ده میلیون می رسد و اگر به نرم افزارهای معماری تسلط داشته باشد، در آمد او بیشتر می شود؛ ولی این میزان درآمد در شهرستان ها به مراتب کمتر از تهران می باشد.

با حقوق پایین یا بدون حقوق مهندسان معماری می توانند در دفاتر معماری به عنوان کارآموز کار کنند اگر در زمان دانشجویی به صورت پاره وقت کار آموزی خود را شروع کنید بعد از فارغ التحصیل شدن شانس بیشتری به دست می آورید تا درآمد مناسب را کسب نمایید.

حرفه ای معماری شغلی چند جانبه بوده که داشتن مهارت و تجربه در آن بسیار مهم است؛ چون باعث می شود در آمد شما افزایش یابد؛ بنابراین خوش نامی و سطح تجربه شما ارتباط مستقیمی با درآمد رشته معماری دارد.

در هر کشوری معماران شناخته شده در آمد بالایی دارند از معروف ترین ستارگان معماری جهان می توان به هرزوگ، فاستر و نورمن اشاره کرد. در نتیجه درآمد یک مهندس معمار از حداقل حقوق شروع می شود و با شناخته شدن در بازار کار و کسب تجربه افزایش می یابد.

مهندس معمار در آمد بالایی را با موفقیت در مسابقات بین المللی و بازار جهانی کسب می کند به طور کلی می توان گفت در آمد این حرفه سقف مشخصی ندارد و افراد با کسب تجربه و دانش می توانند به بالا رفتن درآمد خود کمک کنند.

پ‌ن:

درباره ویژگی های بلوک سفال یتیغه ای بیشتر بخوانید!

حقوق-معماری-در-ایران-03-تک-سامان-هور

درآمد رشته معماری در جهان

در کشور های مختلف جهان درآمد حرفه ای معماری متفاوت است و در کشور ها بزرگ با اقتصادی قوی و پایتخت ها درآمد یک مهندس معمار بسیار زیاد می باشد. درآمد یک معمار بسته به موقعیت جغرافیایی، میزان بزرگی دفتر معماری، میزان تجربه کاری، عنوان شغلی و غیره متفاوت است.

  • به طور متوسط در کشورهای انگلستان، سوئیس، اسکاندیناوی، استرالیا، کانادا و آمریکا و کشور های عربی حوزه خلیج فارس درآمد متوسط یک معمار نسبت به دیگر نقاط جهان، بیشتر تخمین زده شده است.
  • در آمریکا و کانادا بیش از ۳۲ درصد معماران در سال درآمدی بیش از ۱۰۰ هزار دلار دارند که در کشورهای اروپایی این میزان حدود ۹ درصد است.
  • در بیشتر کشور های اروپایی در سال اکثر معماران از ۷۵ دلار در آمد آن ها پایین تر است. البته با این مبلغ در اروپا معماری یکی از شغل های پر درآمد محسوب می شود.
  • میانگین درآمد یک معمار در انگلستان با حداقل پنج سال سابقه کار ۴۳ هزار و ۶۰۰ پوند در سال است. این رقم در سال به ۳۸ هزار پوند با کاهش سابقه کمتر از پنج سال پایین تر می آید.

البته در شهرهای مختلف انگلستان این رقم متفاوت است که در لندن نسبت به دیگر شهرهای انگلستان این مبلغ بیشتر می باشد.

حقوق-معماری-در-ایران-04-تک-سامان-هور

پردرآمدترین نرم‌افزارهای معماری در سال ۲۰۲۴

تعدادی از نرم افزار های محبوب و پر درآمد معماری :

  • نرم افزار اتوکد:

در دفاتر معماری ایران و جهان از پرکاربردترین نرم افزار ها برای رشته معماری می باشد. بسیاری از معماران از این نرم افزار برای جزئیات اجرایی ساختمان ها، تهیه نقشه های فاز یک و دو استفاده می کنند.

  • نرم افزار تری دی مکس:

رندرگیری با کیفیت بالا و واقع گرایی دارد و شما با یادگیری آن می توانید به درآمد خوبی برسید با یادگیری این نرم افزار می توانید، به عنوان ویژوال آرتیست به کار مشغول شوید.

  • نرم افزار راینو:

به دلیل مدل سازی سه بعدی کاربرد ساده تری دارد و نسبت به تری دی مکس سبک تر بوده و در دفاتر معماری کاربرد زیادتری دارد.

  • نرم افزار رویت:

محبوب ترین نرم افزار برای مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM می باشد. کشور های استرالیا، کانادا و آمریکا به این شیوه روی آورده اند.

این نرم افزار حرف اول را در دفاتر بزرگ معماری در بین مهندسان و معماران می زند و برای پیشبرد منظم و ارتباط تیم های مختلف اجرا می شود. برای جزئیات اجرایی و طراحی فاز دو در ایران از این نرم افزار معماران استفاده می کنند. یادگیری این نرم افزار باعث می شود شما درآمد مطلوب و موقعیت شغلی خوبی پیدا کنید. با داشتن پورتفولیو و طرح هایی که با تسلط به این نرم افزار انجام داده اید می توانید برای مهاجرت کاری و تحصیلی از آن استفاده کنید.

  • نرم افزار SketchUp :

نرم افزاری است که برای طراحی سه‌بعدی و مدل‌سازی سریع ساختمان‌ها و اشیاء استفاده می‌شود. این نرم افزار از رابط کاربری ساده‌ای برخوردار است و برای ساخت مدل‌های ساده و سریع بسیار محبوب است.

توجه داشته باشید که این فقط چند نمونه از نرم افزارمعمول و پرکاربرد در زمینه معماری هستند. همچنین، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای جدیدتری نیز برای این حوزه عرضه شده‌اند. بهتر است قبل از استفاده از هر نرم افزاری، نیازها و الزامات خاص خود را مورد بررسی قرار داده و نرم افزار مناسبی را برای کار خود انتخاب کنید.

enemad-logo