کارشناسان تک سامان هور پاسخگوی شما هستند.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بلوک های گچی

بلوک گچی

بلوک های گچی نوعی از بلوک هستند که در ساخت آنها فقط از گچ، اب و مقداری ماده افزودنی استفاده شده است. گچ مورد استفاده برای این بلوک ها مقداری ریز تر از گچ معمولی است. همچنین می توان با استفاده از مواد رنگی و با رعایت موارد استاندارد بلوک های رنگی تولید کرد. تقریبا همه ی بلوک های ساخته شده در ترکیب خود سیمان دارند.

می توان گفت که بلوک گچی تنها بلوک ساخته شده بدون استفاده از سیمان است. برای ساخت بلوک گچی از دستگاه های اتوماتیک یا دستی استفاده می شود. بلوک ها را معمولا در قالب های بزرگ تولید می کنند. این بلوک ها هنوز در میان مردم شناخته شده نیستند و کمتر از آنها استفاده می شود.

شکل های مختلف بلوک های گچی

بلوک های گچی را که برای ساخت دیوار گچی استفاده می شوند معمولا در دو نوع به تولید می رسند. این دو نوع شامل بلوک های توپر و سوراخ دار هستند. نوع دیگر از این پنل ها هستند که برای سقف استفاده می شوند.

این پنل های سقفی معمولا جنبه زیبایی دارند و در نوع ها و شکل های مختلفی ساخته می شوند. مدل های دیگر بلوک گچی که برای تزیینات دیوار استفاده می شوند که معمولا با نام بلوک سه بعدی به فروش می رسند. استفاده از این بلوک ها بسیار آسان است و به سرعت نصب می شوند.

کاربرد بلوک های گچی

دیوار چینی با بلوک گچی
بلوک های گچی را معمولا در تیغه بندی، تعمیرات ساختمان، پارتیشن بندی و عملیات های بازسازی به کار می برند. این بلوک ها کاربرد های زیادی دارند اما معمولا در ساختمان های جدید و تازه ساخت مورد استفاده قرار نمی گیرند. زیرا با توجه به قیمت بالایی که دارند معمولا هزینه های سنگینی را در بر می گیرند. همچنین این بلوک ها در مقابل آب مقاومت بسیار پایینی دارند. همین امر موجب شده که در ساخت و ساز ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

این نوع از بلوک برای ساخت تیغه ها انتخاب مناسبی است زیرا حجم کمتری را اشغال می کند. از بلوک گچی برای ساخت چاه های آسانسور و چاه های مربوط به تاسیسات نیز می توان استفاده کرد. همچنین این بلوک ها در جداسازی فضا ها و ایجاد فاصله بین دو فضا و مکان مورد استفاده قرار می گیرند. افراد زیادی از بلوک گچی برای پوشش مستقل دیوار استفاده می کنند.

چگونگی استفاده از بلوک های گچی

بلوک های گچ معمولا در شکل های مکعب مستطیل ساخته می شوند. یک طرف بلوک ها فاق و در طرف دیگر زبانه قرار می گیرد. زمانی که در کنار هم قرار می گیرند قسمت زبانه و فاق در هم فرو می روند و باعث استحکام دیوار می شوند. این بلوک ها را توسط ملات در کنار هم قرار می دهند.

ملات مورد استفاده برای بلوک گچی مخلوطی از گچ و چسبی مخصوص است. بعد از خشک شدن این دیوار ها ملات و بلوک همرنگ می شوند و دیوار تقریبا یک دست به نظر می آید. نصب این بلوک ها بسیار سریع و کم دردسر است.

انواع بلوک های گچی

بلوک های گچی بر اساس اندازه و کارایی انواع مختلفی دارند. بلوک ها را معمولا با توجه به نیاز مشتری ساخته و فروخته می شوند. بلوک ها معمولا در ضخامت های بین 6 تا 10 سانتی متر تولید می شوند. بلوک گچی را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد.

بلوک گچی ساده

این بلوک را در ابعاد معین و بسیار ساده می سازند. در ساخت این بلوک از ملات گچی استفاده می شود. بلوک های ساده ظاهری یک دست و صاف دارند و بر روی ان ها هیچ سوراخی وجود ندارد. این سبک از بلوک باکیفیت بوده و کارایی های فراوانی دارد.

بلوک گچی سوراخ دار

این نوع بلوک بسیار سبک تر از بلوک ساده است. در ساخت بلوک سوراخ دار سبک سازی صورت گرفته و حدود 40 درصد از فضای داخلی آن به صورت سوراخ هایی تخلیه شده است. ساخت این بلوک ها مطابق استاندارد های خاصی می باشد. در ساخت آنها بر روی اندازه، فاصله سوراخ ها و میزان فضای خالی تاکید و دقت شده است.

بلوک گچی ضد آب

معمولا بلوک گچی ها در مقابل آب مقاومت ندارند. همین امر کاربرد و کارایی آن ها را کاهش داده است. اما با تولید بلوک های ضد اب و افزایش مقاومت ان ها نسبت به اب کاربرد بلوک ها بیشتر شده است. این نوع بلوک را می توان در بیشتر قسمت های ساختمان و سازه به کار برد.

قیمت بلوک های گچی

بلوک های گچی معمولا نسبت به سایر بلوک ها قیمت بالا تری دارند. اما آنچه حائز اهمیت است کارایی، سرعت بکارگیری و استفاده آسان از آن می باشد. نکته بسیار مهم در قیمت این بلوک ها گچ مورد استفاده در هنگام ساخت است. نکته مهم دیگر در تعیین قیمت این بلوک ها نوع و شکل آن ها است. معمولا بلوک های توخالی و سوراخ دار قیمت پایین تری نسبت به نوع های دیگر آن دارند.

مزایای بلوک های گچی

استفاده از بلوک های گچی مزایای فراوانی شامل موارد زیر را دارد.

1- سرعت عمل در استفاده از آن

2- سبک بودن و حمل آسان

3- اجرای آسان در تاسیسات برقی

4- عدم ترک خوردن آن

5- سفید کاری سریع دیوارها

6- ضریب انبساطی مناسب

7- مقاومت در برابر زلزله

8- پوشش رنگ سریع

9- سهولت استفاده از کاغذ دیواری

10- عایق صدا بودن

11- ضخامت کم و ایجاد فضای بیشتر

12- عدم نیاز به گچ کاری مجدد

معایب بلوک های گچی

بلوک های گچی در کنار مزایای که دارند دارای معایبی نیز هستند. معایب این بلوک ها به قرار زیر است:

1- کم بودن مقاومت کششی فقط باید در دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند.

2- ضریب حرارتی کمی دارند و نمی توانند انرژی را درون ساختمان نگه دارند.

3- به دلیل جذب نم و رطوبت مناسب استفاده در آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی ها نیست.

4- بالا بودن قیمت نسبت به بلوک های دیگر و نداشتن صرفه اقتصادی

5- مقاوم نبودن در مقابل آب مانع استفاده آن در نما ها و دیوارهای خارجی ساختمان است.

6- مقاومت کمتر نسبت به سایر بلوک ها

7- استفاده از آن موجب رعایت نکردن قانون 19 مقررات ملی ساختمان می باشد