قیمت اجاره بالابر ساختمانی در ساخت ساز

مقالات

هر نوع وسیله ای که با کمک آن بتوان بار، کالا و اشخاص را به ارتفاع بالا حمل و نقل نمود را بالابر می گویند. بالابر ساختمانی همان طور که از نام آن مشخص است در ساخت و ساز استفاده می شود که مصالح ساختمانی را می توان با کمک آن به ارتفاعات بالا کشاند. بسیاری از افرادی که توان خرید بالابر ساختمانی را ندارند یا این که می خواهند برای مدت زمان کوتاهی از بالابر استفاده کنند به جای خرید بالابر می توانند به اجاره آن اقدام نمایند. و با استفاده از آن مصالح ساختمانی از جمله بلوک سیمانی را بالا بکشند.

عوامل تاثیر گذار روی هزینه اجاره بالابر ساختمانی

  • سه فاز یا تک فاز بودن بالابر: بالابر سه فاز کیفیت و کارایی آن بیشتر از بالابر تک فاز است به همین دلیل هزینه اجاره آن هم بالاتر است.
  • وزن بالابر: بالابرها بارهای با وزن های مختلفی مانند ۷۵۰ تنی، ۵۰۰ تنی، ۳۰۰ تنی و حتی یک تنی را می توانند جا به جا کنند، لذا قیمت اجاره آن ها بسته به وزن باری که بلند می کنند، متفاوت است.  بالابری که وزن های بالاتری از بارها را جا به جا کنند، کارایی بالاتری دارند در نتیجه قیمت اجاره آن ها هم بیشتر خواهد بود.
  • توان الکتریکی بالابر: بالابر ها از نظر توان الکتریکی با هم فرق می کنند که از توان الکتریکی آن ها می توان به توان ۱۰ اسب بخار، ۷.۵ اسب بخار، ۵.۵ اسب بخار و ۳ اسب بخار اشاره نمود. برای بالابرهای با ظرفیت یک تنی، توان الکتریکی ۱۰ اسب بخار بهترین گزینه محسوب می شود.

بنابراین قیمت پایه بالابر ساختمانی با افزایش توان الکتریکی آن افزایش پیدا می کند. کیفیت قطعاتی که در ساخت بالابر استفاده شده، سایز سیم بکسل و گیربکس از عواملی هستند که روی قیمت اجاره بالابر تاثیر گذار هستند.

انواع بالابر ساختمانی و تاثیر آن ها روی قیمت اجاره بالابر

بالابر ساختمانیبالابرهای ساختمانی شامل بالابرهای ساختمانی سه فاز و بالابرهای ساختمانی تک فاز می شوند.

برای کشیدن بارهای با وزن ۳۰۰ کیلوگرم به بالاتر باید از بالابرهای سه فاز استفاده شود. بالابرهای سه فاز به جهت این که دینام های آن ها قدرت بالاتری دارند روی این نوع بالابرها باید گیربکس های قوی تری نصب شود.

بالابر سه اسب بخار هم در نوع سه فاز هم در نوع تک فاز وجود دارد. گیربکس های قوی تر ابعاد بزرگتری نسبت به گیربکس های معمولی دارند. همچنین بالابرهای سه فاز ابعاد بزرگتری دارند. به طور کلی بالابرها با لیفتراک ها، جرثقیل ها و بالاکشنده ها فرق می کنند به وسیله انواع مکانیزم ها قدرت و نیروی بالابری در دستگاه های مختلف ایجاد می شود که با توجه به نیاز اشخاص و نوع کاربرد هر کدام از آن ها طراحی می شوند.

نوع عملکرد هر کدام از این بالابرها بر اساس عوامل زیر مشخص می شود:

  • نوع کاربرد
  • محیط کاری
  • ایمنی
  • ظرفیت
  • قیمت تمام شده دستگاه

اجاره بالابرهای ساختمانی به صورت روزانه، ماهیانه، هفتگی و سالیانه انجام می شود. برای کشش خاک از چاه ها، حمل مصالح از پشت بام و غیره بالابرها دارای سیم بکسل ۲۵ تا ۴۰ متر هستند.

برای استفاده از بالابر سه اسب ساختمانی باید به نکات ایمنی زیر توجه شود:

  1. بررسی کنید که کابل ها و اتصالات  پیچ خوردگی نداشته باشند و سالم باشند.
  2. محکم بودن پایه ها را چک کنید و از مقاومت لازم آن ها برای جا به جایی وزن اجسام اطمینان یابید.

از تجهیزات حفاظتی بالابرهای ساختمانی می توان موارد زیر را نام برد:

  1. سوییچ حدی Limit Switch: از پیچیدن قلاب به دور وینچ با محدود کردن ارتفاع قلاب جلوگیری می کند.
  2. قلاب بالابر Lifting Hook : دارای یک شیطانک یا ضامن است تا از جدا شدن اتفاقی بار در هنگام کار جلوگیری شود.
  3. وزنه های تعادل Ballast Boxes: در داخل این جعبه ها که به پایه های عقب بسته شده اند، مصالح سنگین ریخته می شوند تا هنگام جا به جایی تعادل استاتیکی حفظ شود.
  4. موانع حفاظی : Safety Bars  از فضای بین دو پایه جلویی بالابر برای جلوگیری از سقوط اپراتور استفاده می شود و روی پایه های مزبور موانع حفاظتی نصب می کنند. برای این که از این دو مانع بتوان قلاب و کابل فولادی را عبور داد فاصله ای بین این دو مانع حفاظتی ایجاد می شود.
  5. پاخور Toe Board: جلوی بالابر پاخور نصب می شود تا از سقوط کردن مصالح ساختمانی جلوگیری گردد.

نکات مهم برای اجاره بالابر ساختمانی

افرادی که توان خرید بالابر ساختمانی را ندارند یا برای مدت زمان کوتاهی قصد دارند از این دستگاه استفاده کنند باید به اجاره کردن این دستگاه اقدام نمایند.
هنگام اجاره بالابر و بستن قرارداد باید به یک سری نکات توجه کنید که از این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بیشتر بخوانید: انواع دستگاه بلوک زنی

مدت زمان اجاره

در قراردادی که بین طرفین در رابطه با اجاره بالابر بسته می شود باید مدت زمان اجاره ثبت شود اگر مدت زمانی که از بالابر استفاده می شود بیشتر از مدت زمانی شود که در قرارداد ذکر شده باید به صورت مجزا هزینه آن محاسبه گردد.
در نتیجه یکی از مواردی که در قرارداد باید ثبت شود، زمان تحویل و پایان مدت زمان استفاده از بالابر است.

درستی اجاره نامه

در قراردادی که بابت اجاره بالابر بسته می شود باید به صورت دقیق قابلیت ها و ویژگی های دستگاه در اجاره نامه ذکر شود. بالابری که اجاره داده می شود باید تمام استاندارد های لازم را در ساخت آن رعایت شده باشد تا برای افراد خطری ایجاد نکند.
سطح ایمنی بالابرها بسیار مهم است؛ چون در ارتفاع بالا استفاده می شوند. پیش از این که بالابر را تحویل بگیرید باید تمام بخش های آن را بررسی کنید و از سالم بودن آن اطمینان یابید.

بیشتر بخوانید: بلوک سبک ساختمانی

خراب شدن بالابر

در زمان مدت اجاره بالابر، مستاجر باید در نگهداری دستگاه دقت کافی مبذول کند و اگر در حین استفاده دستگاه خراب شد خود مستاجر موظف است آن را تعمیر کند یا خسارت آن را پرداخت نماید. برای نگهداری بالابر باید آن را دور از رطوبت و آب قرار دهید؛ چون الکتروموتورهای موجود در بالابرها در برابر آب و رطوبت مقاوم نیستند.

بیشتر بخوانید: دلیل ترک دیوار

از روغن گیربکس های بالابر باید بازدید شود. خرابی و شکستگی سیم بکسل باید بررسی و آن را تعویض نمایید. سیم بکسل بالابر نباید شکسته و رشته رشته شده باشد به آرامی کلسکه، جعبه و باکس را حرکت دهید تا آسیبی به بدنه ریل وارد نشود.

enemad-logo