بلوک سفالی تیغه ای و کاربرد آن در ساختمان ها

مقالات

از دیگر مصالح ساختمانی پرکاربرد خصوصا در ایران، بلوک سفالی تیغه ای است. (ممکن است وجود قدمت طولانی سفال در ایران این چنین تلقی کرد) این نوع بلوک از سری مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی است که به دلیل کیفیت و دوام آن مورد توجه واقع شده است. زیرا طول عمر مصالح ساختمانی ارتباط مستقیمی با طول عمر مفید سازه و ساختمان دارد. در این مقاله قصد داریم تا درباره چیستی این نوع بلوک، ویژگی ها، معایب و … صحبت کنیم.

بلوک سفالی تیغه ای

از پرکاربرد ترین بلوک هایی که این روزها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، بلوک های سفالی تیغه ای می باشد که عمده کارکرد آن ها در زمینه ساختن تیغه دیوار می باشد. به صورت کلی، بلوک های سفالی را به دو صورت، بلوک سفالی سقفی و بلوک سفالی دیواری تولید و روانه بازار می کنند.

جنس بلوک سفال تیغه ای

این بلوک ها از مواد غیر سمی تولید می شوند که با محیط زیست سازگاری کامل داشته و به آن آسیب نمی زنند. علاوه بر این، عمده مواد استفاده شده در ساخت این نوع بلوک (که به نوعی بلوک سبک شمرده می شود که در رده بلوک پوکه ای و … قرار می گیرد) خاک رس می باشد که برای سلامتی انسان نیز بی ضرر است. همچنین، این تیغه قابل بازیافت نیز هستند و آلودگی برای محیط زیست نیز ندارند.

علت اصلی استفاده از بلوک سفالی تیغه ای

امروزه استفاده از بلوک سفال تیغه ای در ساختمان سازی بسیار رایج شده است. معماری امروز نیازمند مصالحی با دوام است که حد اکثر طول عمر را داشته باشند داشته و تا جای ممکن سالیان طولانی خواص خود را حفظ کنند. بلوک سفال تیغه ای نیز از جمله موادی است که به همین منظور طراحی و ساخته شده است. همچنین، تیغه های سفالی برای ساخت ساختمان های چند طبقه مناسب اند، زیرا حمل بار خوبی دارند.

مزایای بلوک سفالی تیغه ای

مزایای بلوک سفالی تیغه ایمطمئنا مصالح سبک و پرکاربرد که مورد توجه سازندگان ساختمان قرار می گیرند دارای ویژگی هایی هستند که خریدار را مجاب به خرید و استفاده مکرر ار آن می کند. در ادامه به چند نمونه از ویژگی های بلوک سفالی تیغه ای اشاره خواهیم کرد:

راحتی در هنگام ساخت:

با توجه به شکل و وجود تخلخل ها بر روی بلوک، این مصالح به نسبت ابعاد و اندازه، وزن بسیاری کمتری دارند. از طرفی دیگر، وجود شیار ها بر روی بدنه، حمل و نقل آن ها را ساده تر می کند و در عین حال بنایی با آن ها نیز ساده تر است. به این ترتیب، زمان مورد نیاز برای دیوارچینی کمتر می شود و بازده کار بالاتر می رود.

مقاومت در برابر آب و رطوبت:

از عمده مشکلاتی که در مصالح ساختمانی با آن روبه رو هستیم، این است که رطوبت و آب نفوذی به داخل آن ها در صورت یخ زدن در دمای زیر صفر موجب ترک خورد و آسیب دیدن مصالح می شود. این نوع بلوک در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. توجه داشته باشید که آب در صورت یخ زدن افزایش حجم پیدا می کند. در این صورت می تواند باعث شکستگی بلوک نیز بشود. خوشبختانه تیغه های سفالی آب جذب نمی کنند و از این جهت نیز می توانند مقاومت و استحکام ساختمان را افزایش دهند و به ویژه در مناطق مرطوب پر کاربرد باشند.

عایق صدا و دما:

ساختار مشبکی این بلوک های سفالی می توانند هوا را در بین خود جای می دهد. وجود هوا باعث می شود که بلوک تیغه ای عایق خوبی در برابر دما و صدا شوند و مصرف انرژی را در خانه ها کاهش دهند. علاوه بر موارد ذکر شده، آسایش افرادی که در خانه های مجاور زندگی می کنند نیز فراهم می شود.

مطالب مرتبط:

ابعاد و اندازه بلوک سیمانی از سری مشخصات فنی آن است که بستگی به نوع دارد. پیشنهاد می کنیم درباره آن بیشتر بخوانید.

مقاومت در برابر زلزله

طراحی تیغه های سفالی تا حد زیادی از وزن ساختمان و بار مرده آن کم می کند و از طرفی دیگر نیز، به خاطر ساختاری که دارد استحکام مکانیکی را بالا می برد. این ویژگی ها باعث می شود که تیغه های سفالی در مقایسه با آجر در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشند.

توجه داشته باشید …

در هنگام خرید بلوک سفال تیغه ای باید به نکاتی همچون میزان جذب آنها توجه شود زیرا این میزان جذب باید چیزی حدود ۸ تا ۱۶ باشد. همچنین به سطح آن توجه کنید تا عاری از هرگونه خراش و شکستگی باشد. تیغه های سفالی را حرارت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سلسیوس درست می کنند.

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، سرمایه گذاری بر تولید و استفاده از بلوک سفال تیغه ای مزایای بسیاری دارد. جهت مشاوره و یا خرید انواع بلوک تیغه ای، بلوک لیکا، بلوک سیمانی و … با کارشناسان ما تماس بگیرید تا تجربه ای متفاوت را با تک سامان داشته باشید.

مطالب مرتبط:

مقاله هوشمند سازی ساختمان به شما در آشنایی با خانه ای هوشمند و مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا، کمک خواهد کرد؛ آن را ازدست ندهید.

کافیست با مشاورین و کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

enemad-logo