کارشناسان تک سامان هور پاسخگوی شما هستند.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ضوابط اجرای سقف تیرچه بلوک

ضوابط اجرای سقف تیرچه بلوک

در اکثر پروژه‌های ساختمانی امروزه سقف تیرچه بلوک اجرا می‌شود و اکثر پیمانکاران و مهندسین در سراسر نقاط دنیا علاقه دارند تا از این سقف برای سازه‌های خود استفاده کنند. اجرای آسان و هزینه‌های کمتر سقف تیرچه بلوک میزان محبوبیت آن را افزایش داده است. در این مطلب در مورد ویژگی‌های سقف تیرچه بلوک و نحوه اجرای آن بهترین اطلاعات را برای شما آماده کرده‌ایم.

اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

سقف تیرچه بلوک به وسیله انواع بلوک سیمانی یا بلوک پرلیت به صورت یک طرفه ساخته می شود. در این سقف، باره به وسیله بلوکها و تیرها تحمل شده و به همین دلیل به آن سقف تیرچه بلوک گفته میشود. 

افراد و پیمانکاران برای اجرا کردن سقف تیرچه بلوک در تمامی اسکلتهای فلزی به تیرچههای گوناگونی شامل فلزی یا کرومیت، پیش تنیده، بتنی خرپایی و فوندولهدار احتیاج دارند.

معمولاً برای اجرا کردن سقف مستحکم تیرچه بلوک در اسکلت فلزی، تیرچههای کرومیت مورد استفاده قرار می گیرند و به سقف کرومیت شناخته میشوند. این سقف در ساختمانهای ۳ الی ۹ طبقه اجرا شده و تفاوتی با سقفهای معمولی تیرچه بلوک نداشته و همانند یکدیگر اجرا میشوند. 

برای اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی ابتدا باید تیرچهها را با فاصلههای ۵۰ الی ۷۰ سانتیمتری در کنار یکدیگر بر روی بال تیر اصلی گذاشته یا به نبشی ها محکم جوش دهید. در اسکلت فلزی ساختمان باید دهانه تیرچهها نسبت به نوع معمولی ۵ سانتیمتر بیشتر باشد و برای این منظور باید آنها را در کارگاه در اندازه مناسب برش بدهید. 

در مرحله دوم برای محکم شدن بتنریزیهای انجام شده باید مرحله شمع گذاری صورت بگیرد. برای این کار میتوانید از شمع فلزی یا چوبی در ارتفاعهای مشخص استفاده کنید. 

بعد از گذاشتن میلگردها و ریختن بتن میتوانید به گذاشتن سقف کاذب بر روی آن اقدام نمایید. در صورتی که سایز دهانه تیرچههای شما بسیار بزرگ باشد باید میلگرد کلاف را جهت یکپارچه کردن سقف بر روی آنها قرار داده و متصل کنید. 

به طور کلی برای اجرای تمامی سقفهای مستحکم تیرچه بلوک باید استانداردها و ضوابطی توسط ساختمان سازان و پیمانکاران رعایت شود که عبارتند از:

• در صورتی که دهانه تیرچههای شما بیشتر از ۴ متر باشد حتماً باید از کلاف عرضی بر روی تیرچه ها، به صورت عمود استفاده کنید. 

• فاصله میان بلوکهای دو طرف در یک تیرچه باید حداقل حدود 10 سانتی متر باشد. 

• برای اجرای بتن پوششی بر روی سقف مورد نظر باید توجه داشته باشید ضخامت آن حدوداً ۵ سانتیمتر باشد. 

• برای میلگردهای عرضی متوالی در سقف تیرچه بلوک، کمترین فاصله مجاز حدود ۲۰ سانتیمتر میباشد. 

سقف تیرچه بلوک یکی از رایجترین سقفهای مورد استفاده توسط پیمانکاران در تمامی نقاط جهان بوده زیرا نسبت به سایر سقفها برتری و مزیتهای زیادی به همراه دارند. مصرف بتن در این سقف به نسبت سایر سقفها کمتر بوده و در استفاده از بتن صرفهجویی میشود. 

برای اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی یا ساختمانهای بنایی به نیروی انسانی و هزینه بسیار کمتری احتیاج است. بدون وسایل حمل و نقل یا جرثقیل میتوانید سقف تیرچه بلوک را که بسیار سبک وزن بوده بر روی ساختمانهای متعدد اجرا کنید. 

این سقفهای بینظیر تیرچه بلوک به خاطر پیش ساخته بودن بسیار راحت و سریع در محل مورد نظر نصب شده و قالببندی برای آنها کار راحتی میباشد، مصرف فولاد در سقفهای تیرچه بلوک بسیار پایین بوده و هزینه ساخت و ساز را برای افراد به حداقل میرساند. 

اجرای سقف تیرچه بلوک در ساختمان بنایی اجرای سقف تیرچه بلوک در ساختمان بنایی

در پروژه‌های ساختمان سازی یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین تجهیزات سقفی در اکثر ساختمان‌ها، سقف تیرچه بلوک محسوب می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب باید اجرای سقف تیرچه بلوک بر اساس ضوابط و اصول لازم صورت بگیرد.

با اجرای درست سقف تیرچه بلوک، می تواند تمام نیروهای جانبی و وزن بارهای مختلف را به راحتی تحمل کند و د

چار مشکل در بنای ایجاد شده نشود. برای اجرای صحیح سقف تیرچه بلوک در تمامی ساختمان های بنایی لازم است به نکات لازم دقت ویژه داشت.‌

برای اجرا کردن این مدل سقف در ساختمان بنایی اولین مرحله گذاشتن تیرچه‌ها و نصب آنها بر روی دیوار ساختمان مربوطه می‌باشد.‌ با گذاشتن تمامی تیرچه‌ها به طور منظم بر روی دیوار، مرحله اول اجرای سقف آغاز می‌شود. بر روی بال تیرهای اصلی می‌توانید تیرچه‌ها را به طور منظم در فاصله‌های نیم متری از یکدیگر بگذارید.

در فاصله‌های مشخص و از پیش تعیین شده می‌توانید تیرچه‌ها را در محل مناسب قرار بدهید.‌ در زمان نصب تیرچه‌ها حتماً به برابر بودن فاصله آنها و ارتفاع هم تراز آنها توجه داشته باشید.

 

اگر در ساختمان مربوطه اسکلت فلزی نشیمن استفاده شده باشد، باید تیرچه‌ها را بر روی نبشی‌هایی بگذارید که به خوبی جوش خورده و در واقع بال تیرهای اصلی ساختمان محسوب می شوند. علاوه بر آن شما در ساختمان‌های بنایی برای اجرای صحیح سقف تیرچه بلوک باید روی دیوارهای باربر، شناژ افقی را به طور کامل اجرا کنید.‌

 

برای اجرا کردن شناژه‌ها باید به پهنای آنها توجه کرده و دقیقاً با پهنای دیوار یکسان باشد، علاوه بر آن برای شناژها ارتفاع ۳۵ الی ۴۰ سانتی‌متر را در نظر بگیرید.‌ برای اجرا کردن شناژهای افقی به 4 میلگرد در سایزهای ۱۲ الی ۱۴ احتیاج دارید. با رعایت کردن تمامی نکات در مراحل اجرای سقف، می‌توانید در ساختمان بنایی بهترین و ایمن‌ترین سقف تیرچه بلوک را اجرا نمایید.

111

سخن پایانی

سقف تیرچه بلوک برای ساختمانهایی که اسکلت فلزی یا بتنی داشته قابل اجرا بوده و بهترین گزینه مناسب محسوب میشود. این سقف بینظیر در مقابل زلزله و باد بیشترین مقاومت را داشته و در سازههای مختلف از دوام بالایی برخوردار است. دلیل اجرای بسیار زیاد سقف تیرچه بلوک در اکثر کشورها و رایج شدن آن میتواند عایق بودن و سبک بودن آن باشد. 

همچنین به فولاد و بتن بسیار کمی در اجرای سقف تیرچه بلوک احتیاج بوده و نصب سریع و کم بودن هزینههای آن، از مزیت های این سقف در مقایسه با سایر سقفها میباشد. برای بهترین نتیجه در ساختمانهای مختلف جهت اجرای سقف تیرچه بلوک باید مراحل لازم را بر اساس استانداردها و ضوابط انجام دهید.