در ساختمان سازی با بلوک سیمانی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

مقالات
در ساختمان سازی با بلوک سیمانی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ پاسخ به این سوال، در هنگام دیوارچینی و یا تیغه کشی، به کاهش هزینه ها، پرتی کمتر، سرعت در کار کمک شایانی به شما خواهد کرد. بلوک سیمانی جزو مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که در بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز، کاربرد دارد. بلوک‌های سیمانی از ترکیب شن، ماسه، سیمان و آب ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها در کارگاه‌های کوچک و بزرگ بلوک‌زنی تولید می‌شوند و با توجه به در دسترس بودن و قیمت مناسب، کاربرد زیادی دارند. هرچه وزن بلوک‌های سیمانی بالاتر باشد مقاومت آنها نیز در برابر فشار و ضربه بالاتر خواهد رفت. چینش بلوک‌های سیمانی نیز با توجه به شکل مکعبی و سطح زیاد، نسبت به سایر مصالح، کار سختی نیست. اما برای مقاومت و استحکام سازه، بایستی نکاتی رعایت شوند. در این محتوا به بیان نکاتی که در ساختمان سازی با استفاده از بلوک سیمانی باید رعایت شوند، می‌پردازیم.

در-ساختمان-سازی-با-بلوک-سیمانی-چه-نکاتی-را-باید-رعایت-کنیم-تک-سامان-هور-1

مزایای استفاده از بلوک سیمانی

مهم‌ترین مزایای استفاده از بلوک‌های سیمانی در پروژه‌های ساختمانی عبارتند از:

  • قابل استفاده در پی ساختمان‌ها و فونداسیون
  • سهولت چینش اجرا در کوتاه‌ترین زمان
  • قیمت مناسب
  • استحکام زیاد
  • مقاومت مناسب در برابر دما و همچنین حشراتی چون موریانه‌ها
  • برخی از انواع بلوک سیمانی، عایق صدا نیز هستند.

عوامل موثر بر انتخاب مصالح تیغه چینی در اقلیم گرم و مرطوب شامل چه نکاتی می شود؟ پاسخ به این سوال به شما کمک می کند تا با توجه به اقلیم شهر و منطقه خود، مناسب ترین نوع مصالح را انتخاب کنید.

نکات مهم در گزینش بلوک سیمانی مناسب

بلوک‌های سیمانی در انواع مختلف و با مقاومت و ویژگی‌های متفاوت، از جمله بلوک های سنگین، بلوک سبک و نیمه سبک تولید می‌شوند. به همین خاطر، شناخت انواع مختلف بلوک‌ها، می‌تواند شما را در اجرای صحیح‌تر پروژه‌هایتان، یاری دهد. بلوک‌های سیمانی به‌طور کلی از نظر جنس و ساختار، در دو نوع سنگین و سبک تولید و عرضه می‌شوند. البته هر کدام‌شان درجات مختلفی دارند؛ استفاده از افزودنی‌هایی نظیر پوکه معدنی و مواد حباب‌ساز، موجب سبک شدن وزن بلوک خواهد شد. علاوه بر این، شکل ظاهری برخی بلوک‌ها نیز متفاوت است که این تغییرات ظاهری برای کاربردهای خاص و سهولت در استفاده است.

در هنگام خرید بلوک‌های سیمانی، برخی موارد بایستی‌ که درنظر گرفته شوند، مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

نوع سازه

نوع سازه یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب بلوک سیمانی مناسب است. به‌عنوان مثال برای ساخت جداول خیابان‌ها و ساخت دیوارهای تیغه‌کشی داخلی، بهتر است از بلوک‌های سیمانی سبک استفاده شود. همچنین برای ساخت دیوارهای خارجی، و کف ساختمان‌ها، بلوک‌های سیمانی سنگین استفاده می‌شوند.

نکته مهم دیگر در تعیین نوع بلوک مصرفی، تعداد طبقات سازه‌ی مدنظر است. در طبقات هم کف و کلیه‌ی ساختمان‌های یک طبقه، بهتر است از بلوک‌های سیمانی سنگین استفاده شود و برای سازه‌های چند طبقه نیز از بلوک‌های سیمانی نیمه‌سبک و سبک باید بهره برد.

وزن و جنس بلوک

همان‌طور که توضیح دادیم بلوک‌ها در انواع مختلف سنگین و سبک تولید می‌شوند که هر کدام‌شان ویژگی و کاربرد خاص خود را دارند. توجه به وزن بلوک‌ها در ساخت هر نوع سازه، بسیار اهمیت دارد؛ چراکه برخی سازه‌ها نیاز به سنگینی و مقاومت بیشتر دارند و در برخی دیگر، وزن کم مصالح، مزیت محسوب می‌شود.

عایق حرارتی و صوتی

عایق بودن دیوارها امروزه یکی از موارد مورد توجه است؛ بلوک‌ها از این منظر دارای عملکرد متفاوتی هستند.

شرایط آب و هوایی محیط

برای انتخاب بلوک‌های سیمانی، باید محل جغرافیای ساخت سازه و شرایط جوی موجود نیز در نظر گرفته شود. در مناطق جنوبی کشور با توجه به هوای گرم و مرطوب، بهتر است بلوک‌های چند جداره و سبک با ظرفیت حرارتی بالا مورد استفاده قرار گیرند.

میزان استفاده از ملات

برخی از بلوک‌های سیمانی با جداره‌های ضخیم‌تر و یا در نوع انتهای باز یا بسته تولید می‌شوند که میزان ملات مصرفی مورد نیازشان متفاوت است. به همین خاطر، بهتر است بر اساس مقاومت مورد نیاز سازه، این مورد نیز در نظر گرفته شود.

کیفیت بلوک‌ها و اعتبار کارخانه‌ی تولید کننده

میزان کاربرد صحیح متریال و کیفیت مواد تشکیل دهنده‌ی بلوک‌های سیمانی و حتی نحوه‌ی قالب‌گیری و عمل‌آوری بلوک‌ها، تاثیر بسیار زیادی بر استحکام و عدم ترک‌خوردگی بلوک‌ها خواهد گذاشت. کاربرد شن‌های بی‌کیفیت یا مقدار کم سیمان، موجب استحکام کم بلوک و خرد شدن آن حتی در جابه‌جایی‌ها خواهد شد. بنابراین همواره سعی کنید تا از مکان‌های معتبر اقدام به خرید بلوک‌ها نمایید.

مطالب مرتبط:

برای تکمیل اطلاعات خود در زمینه سقف های ساختمانی مقاله انواع سقف ساختمانی را مطالعه فرمایید.

قیمت بلوک‌های سیمانی

قیمت همیشه مهم‌ترین موضوع در خرید هر کالایی است و مصالح ساختمانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. با توجه به متریال استفاده شده در بلوک، قیمت‌شان نیز متفاوت خواهد بود و بر اساس نوع پروژه و بودجه، باید به درستی، اقدام به گزینش نوع مناسب و کارگاه و کارخانه‌ی تولید بلوک، نمود.

همچنین یکی از مسائل مهم در ساختمان‌سازی، بحث هزینه‌ی جابه‌جایی مصالح است و میزان فاصله‌ی کارخانه‌ی تولیدی بلوک با مکان سازه نیز باید درنظر گرفته شود.

در-ساختمان-سازی-با-بلوک-سیمانی-چه-نکاتی-را-باید-رعایت-کنیم-تک-سامان-هور-2

در ادامه با مقاله در ساختمان سازی با بلوک سیمانی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ همراه باشید تا به عنوان سازنده یک سازه، هزینه های پروژه و زمان آن را به خوبی مدیریت کنید.

نکات مهم در استفاده از بلوک‌های سیمانی

علاوه بر گزینش از بین انواع بلوک سیمانی مناسب، نحوه‌ی استفاده و چینش آن‌ها نیز مهم است. برخی از مهم‌ترین نکات در مورد بلوک‌های سیمانی عبارتند از:

  • قبل از استفاده از بلوک سیمانی باید همه‌ی جداره‌های آن خیس شوند؛ این کار موجب افزایش چسبندگی بلوک به ملات می‌شود.
  • برای دیوار چینی باید باید ردیف‌های گوشه دیوار ترازبندی شوند و از ابتدا تا انتهای دیوار، بلوک سیما‌نی چیده شود.
  • برای ردیف اول بلوک‌ها بایستی‌که با کمی فاصله نسبت به هم چیده شوند تا فضای مابین‌شان توسط ملات پر گردد.
  • برای دیواره‌های سازه، با توجه به استحکام مورد نیاز و ارتفاع، پی مناسبی باید در نظر گرفته شود و به‌خوبی آماده شود.
  • ردیف‌هایی که روی هم چیده می‌شوند نباید بلوک‌ها دقیقا بر روی بلوک زیرین خود به‌صورت هم‌سان قرار گیرند. یعنی بلوک بالایی باید به‌طور تقریبا هم اندازه بر روی دو بلوک زیرین قرار گیرد. این کار موجب قفل شدن بهتر و در نتیجه استحکام بیشتر دیوار خواهد شد.
  • شکستن و خرد کردن بلوک‌های سیما‌نی موجب کاهش مقاومت آن می‌گردد.
  • ملات مناسب برای چینش بلوک سیما‌نی، شن و ماسه و سیمان است که باید با میزان آب کافی با قوام مناسب، روی بخش‌های زیرین و دیواره‌های بلوک قرار گیرد.
  • برای مقاوت بیشتر دیواره‌ها در بلوک چینی، از قرار دادن میلگردهای فلزی به‌طور عمودی در سوراخ‌های بلوک‌ها استفاده می‌شود.

سخن نهایی

طی این مقاله سعی کردیم تا مواردی پیرامون انواع بلوک‌های سیمانی و نکات حائز اهمیت در مورد کاربردشان در پروژه‌های ساخت و ساز را بیان کنیم. تهیه‌ی بلوک‌های سیمانی مناسب، موجب سهولت و سرعت پیشرفت پروژه، کاهش هزینه‌ها و استحکام شده و حتی بر جلوه‌ی کار نهایی نیز تاثیر گذار خواهد بود. کارخانه‌ی تک سامان هور تولیدکننده‌ی انواع بلوک‌های سیمانی با متریال باکیفیت و مرغوب است و تمامی تولیدات این مجموعه با استانداردها و قابلیت‌های مختلف تولید می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع بلوک ها از جمله بلوک لیکا، با مشاوران تک سامان هور تماس حاصل فرمایید.

enemad-logo